fredag 30 mars 2012

Den nya tanden

Kände en spricka uppe i munnen igår. Fattade inte vad det var.
Inte i morse heller när jag upptäckte att sprickan har utvidgats så mycket att den inte kan kallas spricka längre.
Jesús däremot fattade.
- Det är visdomstanden ju! Har du inte fått den än?
- Näe.., sa jag, lite ställd.
Visdomstand?
Jag?

Vet inte vad jag ska känna för det. Extra tand - fler bekymmer.
Ny tand strax innan jag fyller 30. Får man tänder i den här åldern? Är det normalt?
Visdomstand... låter... fint. Visdom. Jag. Min visdomstand.

Men vad äckligt att köttet spricker upp så här för att tanden ska kunna komma ut. Faktiskt jätteäckligt när jag tänker efter. Var det så när man var liten också? Eller hände det så ofta att man inte la märke till det?

Brukar inte ungar bli dåliga och gnälliga när de får tänder? Jag har sovit dåligt i en vecka, är det på grund av detta tro? Borde jag få en släng feber? Bli på dåligt humör?

Bild från stock.schng

3 kommentarer:

  1. Den ja. Min håller också på å tittar ut nu. Jag kände mig mycket gammal när jag såg den. Jag trodde liksom du att man fick den sen, nån gång, när man är vis och rynkig (fast då kanske man inte behöver den?). Behöver man den överhuvudtaget? Alltså, NÄR tuggar man någonting därinne? Eller, den kanske helt enkelt ÄR en VISDOMS-tand? Man kanske kan fråga den stora extenciella frågor och få svar? Har du provat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika - jag tycker att vi borde vara öppna för möjligheten att du eventuellt inte har blivit något visare - du är bara en tand rikare.
      (Ursäkta, jag blev distraherad - ett tran-par flög precis förbi fönstret - första tranan jag ser hemma!)
      Hursomhelst... Vad coolt - för att inte säga praktiskt - att ha ett orakel växande ur ditt käkben.
      *Suck*
      Jag har nu kollat och ingen av mina visdomständer verkar ha några superkrafter :)
      *Snyft*

      Radera
  2. Mammas machete: Nej, jag har inte provat, den är inte så långt gågnen ännu. Även om tanden har legat där hela mitt liv och bidat tid så tror jag inte att den fungerar förrän den har tittat ut helt.
    Chatrin: Då är det nog inga visdomständer du har, utan vanliga hörntänder. Du kan testa min tands krafter när vi ses.

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget