torsdag 15 mars 2012

Lentejas

Lentejas, linser, är banne mig en av Spaniens nationalrätter.
Spanska tanten som jag bodde hos i Ronda (där jag träffade Jesús!) hade rykte om sig att vara en riktig mat-tant (sa hon själv), en hejare på spansk matlagning och alla inneboende studenter berömde henne för det (återigen, hon själv).

Jag var så förbannat besviken.
Tänkte att ingenstans i Europa äter man sämre än i Spanien. Vad var det där?
Salladsblad indränkta i vinäger till varje måltid. Därefter något fryst, panerat halvfabrikat. Utan potatis eller ris.
Det var först när jag fick följa med Jesús till Sevilla (läs Bjöd in mig själv över jul) som jag begrep att spansk mat är något helt annat.
Men linser skulle det ju handla om!
Tanten lagade två spanska rätter själv, och jag älskade dem båda.
Hon var expert på tortilla och på lentejas. Ibland gjorde hon puré av linsgrytan, och det var det bästa jag visste ända tills den dag då jag hittade ett obeskrivligt tjockt, långt hårstrå i maten. Sedan dess har jag inte kunnat äta den här purén.

Nåväl. Det här är snabb, enkel, traditionell spansk mat. Och framför allt god!
Här är receptet som vi brukar köra med:

1 tomat
1 lök
2 vitlöksklyftor
1 grön paprika
ett halvt paket gröna linser
1 matlagningschorizo (helst iberico-chorizo så kommer korven från en glad gris)
salt
paprikapulver


Lägg linserna i blöt i kallt vatten.


Skölj tomat, paprika och chorizo och lägg i en rätt stor gryta till hälften fylld med vatten.


Skala lök och vitlöksklyftor och lägg i.


När vattnet kokar, häll i linserna. Tillsätt en tesked paprikapulver.
Låt koka en halvtimme. Smaka av med salt.

Plocka ur grönsakerna (dem äter man inte) och servera linser och chorizo. Korven är särskilt god att spara till sist och äta med en bit färskt vitt bröd!

3 kommentarer:

  1. Vah! Vad gör ni med grönsakerna då? Inte slängs de väl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att erkänna, men jo. Ibland mixar vi dem och häller tillbaka till linserna.
      Att de slägs beror helt och hållet på Jesús konstiga "vanor". Han fattar inte heller grejen att äta grönsakerna som man kokar buljong av.

      Radera
  2. Gör detta ist, där bevaras grsakerna men jag häller ris i gryta med.

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget