onsdag 1 maj 2013

Sevillas vackraste biograf

Jag är så hjärtinnerligt trött på att stanna inne lediga dagar och plugga, så i dag, när vi båda är lediga, ska vi åka till Aracena och vandra.
Så fort Jesús kommer hem från repet med gruppen.
Vi har gjort filetes empanados, jag har köpt bröd och bullar med chokladprickar och kex, som jag visst har råkat öppna i förtid och visst råkat äta upp en tredjedel av redan.

I går blev en kul kväll. Vi skulle ha gått på någon slags jazzkonsert, en kompis till Jesús spelade, men det var fullt, så vi vandrade vidare och hamnade i La Alameda. Där i parken/torget(?)var fullt av folk. Det pågick en liten festlighet som ett anarkistförbund arrangerade, det serverades öl och förbereddes för kvällens konserter. Vi gick och åt middag på El Egipcio, hemmagjord falafel för mig, mousaka för Jesús, köpte sedan godis i en kiosk och gick på bio.
Vi gick på Cervantes-biografen, Sevillas finaste biograf, en befrielse för den som blir deprimerad av moderna biosalonger inuti köpcentrum, med en massa snabbmatskedjor utanför.
Cervantes var tidigare en teater, och det syns, för den är inte särskilt omgjord. Hela bion känns gammal, men vackert gammal, en mängd små dörrar i en rundad gång leder in till salongen. Jag tror att man kan gå upp och sätta sig på balkongerna, men vi satt där nere, i mjuka stolar. Golvet är av trä och under de röda mattorna knarrar och gungar det under fötterna. I entrén hänger kristallkronor, och högt i taket ovanför stolsraderna hänger en jättelik kristallkrona, som känns lite läskig när man kommer att tänka på Fantomen på operan.

Det tråkiga med bion är filmutbudet. Det visas, av naturliga skäl (det finns ju bara en salong) en film i taket, och det brukar vara någon riktigt dålig, kommersiell film som lockar folk. Av typen Iron Man 3.
Det var den vi såg.
Jag har sagt det förut, superhjältefilmer är inte min grej. Men blir man bjuden så blir man, och bio är alltid kul.
Jag vet inte vad Jesús tyckte efteråt, men... Nä. Den var gräsligt dålig.
Jaja. Enligt min uppfattning så klart.

När vi kom ut vid halv ett var konserterna slut, det var massor med folk ute, men vi gick hemåt. Som vanligt förlorar jag mig helt i den här stadsdelen. J ledde mig i handen genom smala gator och förbi skojiga barer, som vanligt kände jag igen mig när vi kom till en särskild kyrka på vägen (i korsningen där J själv alltid går fel), och vi kom förbi vackra Plaza Santa Isabel, som är ännu vackrare på natten.

4 kommentarer:

  1. Du blir bjuden för att se en av dina favoritskådisar (som du dessutom har ett inramat foto av bredvid din säng).
    Och ditt omdöme är: "gräsligt dålig?"
    Jag känner att du är lite negativ nu.
    Jag bjöd min sambo på Iron Man 3 igår. Han uppskattade den. Men samtidigt så satt han inte ihopkurad i fosterställning hela filmen med händerna för ögonen vilket du troligtvis gjorde :(
    Jag skäller inte på dig. Jag skäller på JESUS! Han borde inte ta med dig på våldsamma filmer!
    Och jag tror det finns lagar (om det inte finns så borde de finnas) som hindrar dig från att recensera filmer som du bara har lyssnat dig genom :P
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert Downeys ansikte var naturligtvis filmens behållning och anledningen till att jag lät mig övertalas (ett av Jesús starka argument också (det enda)). Hade gärna velat skriva att hans mörka röst var ytterligare en anledning, men vi är ju i Spanien så filmen var dubbad.
      Och eftersom Robert Downey var med och jag inte kunde höra hans röst så LYSSNADE jag mig inte igenom filmen! Bara vissa partier av den.
      Och du får skälla på Jesús hur mycket du vill, jag ger dig klartecken, inte bara för den fjantiga Iron Man-filmen, utan också för att världens övertalningskampanj pågår just nu. Han vill att jag ska se Pulp Fiction. Och det är visst en Tarantino-film. Och jag tycker inte att jag behöver säga mer än så.

      Radera
    2. Din sambo är OND! Speciellt eftersom han vet vad som hände när jag tog med dig och se Tarantinos (filmvåldets mästare) Inglourious Basterds.
      Vad Jesus än lockar med så bör du avstå.
      Kan han inte kultivera dig i någon annan riktning? Alkohol är ju uteslutet. Ost är definitivt uteslutet.
      Be honom om en Wagner-fördjupningskurs?
      Kramar

      Radera
    3. Den kursen får jag utan att be om det.
      Själv skulle jag föreslå en chokladkurs, eller kanske en kurs i drejning, men det är liksom inte på hans bord.
      Han har äntligen sett den där PUlp Fiction själv, så jag hoppas att det blir lite lugnare på övertalningsfronten. Jag råkade gå förbi tv:n vid fyra tillfällen, och alla fyra visade mycket blodiga, smärtsamma och våldsamma scener. Ohyggligt! J påstår att det inte är så mycket sådant i filmen och att det var ren otur att jag råkade komma förbi just de gångerna.
      Jag tror honom inte.

      Radera

ny gadget

ny gadget