lördag 3 december 2016

Min första mammagrupp

Jaha, så har jag blivit med i en mammagrupp på What´s App, meddelandeverktyget nummer ett av mobilanvändare i Spanien.
Mamás de Marilu... eller nåt sånt heter den. Mammor till barnen i Disas förskolegrupp.
Ja, bara mammor. Pappor står utanför. Dagis är inte deras grej. Jesús får inte vara med, till exempel.
Hela fredagsförmiddagen skickades det meddelanden från mammor som presenterar sig som Lucía, mamma till Carmen, Maribel, mamma till Estefanía och så vidare. Det säger mig inget, för jag har ingen aning om vilka de är. Eller deras barn. Jo, Estefanía har jag träffat på lekplatsen.
Alla verkar veta vem Disa är...? Ja, alla känner varandra, så det blir kanske så när det kommer en ny.

Jag tycker att det är lite kul ändå. Jag har hört så mycket om de beryktade föräldragrupperna, både från lärare och andra föräldrar. Om skvaller, trams, bråk, uppror...
Spännande!

7 kommentarer:

  1. Kan inte du bara kuppa och lägga till Jesús i gruppen? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulel vilja! Men han vägrar. Vill inte att någon av mammorna ska få tag i hans telefonnummer, för han har flera av deras ungar som elever i skolan.

      Radera
  2. Spännande! Jag är inne på tredje året som medlem av en mammagrupp och det precis som du skriver. Skvaller, bråk, backstabbing etc. Men försök att slänga in en smiley då och då. Kanske ett Jaja eller jeje där det passar. Sen bara håll tyst när det börjar osa hett så ska det nog gå bra :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Så det ÄR verkligen så!?
      Tack för tipsen :-)

      Radera
  3. Det skulle vara intressant att studera vilka skillnader och likheter det skulle finnas i en liknande pappagrupp på whatsapp. Vad skulle de prata om? Mer praktiska ting och mindre tjafs, får jag för mig. Men denna gissning grundar sig såklart i mina föreställningar av kvinnligt och manligt, stämmer dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte.
      men jag tror som du.
      Än så länge har mammorna berömt familjefoton samt diskuterat hur olika dräkter till avslutningen ska sys...

      Radera

ny gadget

ny gadget