onsdag 21 december 2016

Luciafirande i Sevilla



Förra veckan var vi på luciafirande!
Förvånande kanske, det bor ju inte så många svenskar i Sevilla, men det brukar faktiskt ordnas något ändå.
Efter några års uppehåll blev vi återigen inbjudna till Ikea på luciafest.
Det är värt bilresan på drygt åtta mil, dessutom gjorde vi något väldigt roligt på ditvägen, men det kommer i nästa inlägg.
I alla fall. på Ikea bjöds vi på mat, alla vi svenskar som kunde komma och våra, i de flesta fall, spansksvenska familjer. Vi blev bordsplacerades och fick julmiddag. Första omgången var kallt, det vill säga sill, gravad lax, kräftor och tunnbrödsrullar med lax. Nästa omgång var kött (skinka? Jag hann aldrig smaka innan tallriken togs bort från bordet, servitörerna var snabba och effektiva), köttbullar, potatismos, ugnsstekt lax och grönsaksröra.




Det är lätt att raljera lite över hur det märks att inga svenskar är med och arrangerar julmiddagen, att det serveras kräftor, att det inte finns kokt potatis, att det står en flaska kall vinglögg på varje bord som måltidsdryck att dela på... Och det är kul att skoja om när man inte vet hur sillen ska ätas utan potatis, eller det år då det var lingonsylt till julskinkan... Men det är väldigt roligt att komma dit, ingenting betalar vi, får dricka så mycket must och äta så mycket dajmtårta till efterätt vi vill (de som var uppmärksamma och inte tittade på luciatåget, för efter det var efterrätterna bortdukade), och alla som jobbar med att servera oss...
Barnen underhölls av någon som jag aldrig hann se, eftersom jag mest pratade, det var många som jag inte träffat på länge, men Disa kom tillbaka efter en stund med ansiktsmålning.
Och så skred luciatåget in.
Jättekul att komma dit!


10 kommentarer:

  1. Haha, det är första gången jag sett en kräfta på julbordet! Lite gulliga fel på sätt och vis, fast där och då skulle jag nog bli irriterad över att inte få potatis till sillen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns knäckebröd (utan smör) som tillbehör!

      Radera
  2. Vad lyxigt, att bli bjuden på julbord. I USA har de tydligen också julbord på IKEA men då får man allt betala för sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att betaljulbordet är mer omfattande, men ja, det ÄR lyxigt!

      Radera
  3. Vilken bra marknadsföringsidé! Lyxigt att bli bjuden... Hur hittar de er, svenskar? Vem bjuder in liksom? Vi brukar faktiskt ha lite skaldjur på julbordet för att blanda svenska och spansk tradition. Konstigt att det inte jobbar nån svensk som vet hur det borde vara... För många utlandssvenskar känns ju ikea som "the mothership". Jag var ofta på ikea i Barcelona. Danis pappa var på ikea i Murcia och köpte sill, lingonsylt etc. till vårt julfirande.

    Mysigt att du skapar dina egna blandade traditioner! Kul med gran! Hoppas du får en mysig jul med härliga julkänslor. Jag är själv så nöjd med 16 grader och sol, och julbord på terrassen. Vi brukar ha svensk julbord på dagen och firade tidigare med spanska släkten på kvällen

    Så fint med gran! Synd att de inte visste att de är levande... Ni får väl göra en brasa? Har för mig att man kan plantera ut skott/granen igen... Vi hade ett liten minigran i Sverige men i sommarhuset blir det en gammal plastgran jag köpte för massa år sen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är konsultatet som bjuder in oss. Och en till som skickar mejl, ifall konsulatet skulle ha missat någon. Man får ge sig till känna så att de vet att vi finns, Sevillasvenskarna.
      Jag är jätteglad att vi har Ikea. Jag har köpt både julskinka och prinskorv där. Det blir nog bra.
      Bra tips, både med skott och som ved till brasan!
      Hoppas du får en riktigt härlig, solig julhelg nu!

      Radera
  4. Vad roligt! Särskilt med alla felen! Jag jobbade med julbord en säsong (skärgårdskryssningar) och minns att det var många turister som gjorde hiskeliga fel, som att blanda rödbetssallad och ris à la Malta på samma tallrik..:0

    SvaraRadera
  5. Vilken lyx att bli bjuden! Då kan man ju till och med ha överseende med alla knasiga felen :)

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget