tisdag 27 december 2016

Jag vill ha en diskmaskin!

Det var en deppig syn när vi kom hem på kvällen efter julfirandet hos Jesús syster.
Köket var översvämmat av disk. Jag hade kanske förträngt hur illa det var.
Det är alltid svårt att hinna med disken. Har varit det sedan Disa föddes. Omöjligt. Vi har fått ta till nätter ibland när det inte har funnits någon annan möjlighet. Nu har det dessutom varit jul och ännu mindre tid och ännu mer matlagning. Båda diskhoarna var så proppfulla att det inte längre GICK att diska eftersom man inte fick plats att skölja något under kranen (det fick göras inne på toaletten). På spisen var det disk, på köksbänken, matbordet... Hittade inte ens gafflar att diska, för att ha att äta middag med, eftersom de låg någonstans inne i berget.
Det borde utgå ett diskmaskinsbidrag till alla nyblivna barnfamiljer. Eller vara standard i alla bostäder där en familj med barn kan tänkas att bo.
Diskberget hade inte minskat när jag skulle gå och lägga mig, tyvärr, det händer ju inte av sig självt,
Då fick jag idén! IDÈN! Jag jobbar lite extra under julen, och jag fick den briljanta idén att jag skulle köpa en diskmaskin för extrapengarna! Kunde inte sluta räkna och tänka på min idé, diskproblemet kommer att lösas!

Jesús var inte alls entusiastisk. Dels tycker han att diskmaskin är onödigt. Hemma hos honom har aldrig funnits diskmaskin (fram till för en fem år sedan) och det har fungerat bra. Onödig uppfinning. Även om hans syskon (barnfamiljer) har maskin. Och trots att hans pappa, som nu bor helt ensam och har tid att diska, använder maskin.
Dels hade han invändningar om pris (löser sig) och installationen. Och här fick jag börja ge mig. Vi hyr huset. hur sjutton ska vi få lov att installera en diskmaskin? Och hur ska vi göra med maskinen den dag vi flyttar?




En liten bänkdiskmasin då? Som man kan koppla till kranen? Men hur ska vi få plats med den?

Tips?

17 kommentarer:

  1. Jisses vad jag känner igen mig! Hur många gånger har jag inte skrivit att jag AVSKYR disk! Har alltid gjort.

    Grejen här är att visst skulle vi kunna köpa men då måste vi göra en rockad bland maskinerna, frysen har någon klant installerat där diskmaskinen så klart ska stå. Så var skulle frysen stå? I skafferiet. Jo, möjligt ...
    Vi har till och med tillstånd (det var absolut inga problem med det!) att installera diskmaskin, tror till och med att det är förberett för det.

    Men så tänker man precis som du, sedan då? Ska vi köpa en maskin som vi bara ska lämna kvar? Nä, det har jag ingen lust med. Har också varit inne på en bänkvariant, då får man undan det värsta. Men man blir även av med utrymme. Pest och kolera och andra fanstygstankar.

    I Mijas och även i Malaga finns det lite undangömda butiker som säljer köksprylar till bra priser för emballaget kanske var lite skadat, det kan kanske finnas en repa på maskinen men annars ska den vara i fullgott skick och nya. Det finns det garantier för. Butiken i Mijas har till och med frakt och installation med i priset.

    Så har du kollat om det kanske inte redan finns förberett? Det är ju första frågan. Finns där en ballofix med hål att få vatten ifrån på kallvattensröret? Och finns det förberett för utgående vatten?
    Kolla om det finns butiker som säljer med lägre pris i din närhet. Kolla vad en installation kostar.
    En diskmaskin drar visserligen el men den drar inte så mycket vatten. De som sköljer under rinnande vatten gör av med mer.
    Och tiden kan man ägna till vettigare saker, som att sova eller gulla med Disa.
    Humöret blir ju bättre när man vet att man inte har ett berg som väntar. För den tanken sitter där i bakhuvudet hela tiden. Den där förb... disken! Den OCKSÅ!

    (Du ser att jag försöker hjälpa dig i dina argument mot Jesús, va?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långa kommentarer alltid välkomna!
      Hör att du förstår precis vad ajg menar! Värdet av en diskmaksin!
      Jag ska faktiskt göra lite efterforskningar i begagnade diskmaskiner och lösningar, för det här bara måste gå.
      Och nej, jag har faktiskt inte kollat om det finns förberett för diskmaskin!

      Radera
    2. Vi har pratat m vår husägare nu och fått OO på att vi köper och installerar, den dag vi flyttar så köper husägaren maskinen av oss till ett pris vi kommer överens om.

      Begagnat är ju en bra idé! Men i Spanien tycker jag beg,priser är höga, Kolla i Sevilla om det inte finns en skavankbutik, vad det kostar att få hem osv. MediaMarkt osv har ju hemkörning, Ikea med. Och Amazon finns ju,

      Radera
    3. Vad bra det har löst sig för er!
      Ja, begagnat i Spanien är DYRT!
      Men ska kolla.

      Radera
  2. Diskmaskin borde vara mänsklig rättighet flr barnfamiljer. Precis som i kommentaren ovan kolla om det är förberett för diskmaskin. I så fall gör ni ju ingen åverkan på huset så det borde inte vara problem med tillstånd tänker jag. Köp ett skydd, finns på ikea och lägg under så samlas inte vatten bakom maskinen om den skulle gå sönder och läcka. När ni flyttar tar ni med maskinen eller säljer den vidare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Mänsklig rättighet!
      Ska kolla om något förberetts för diskmaskin! Tack för tipset med skydd!

      Radera
  3. Jag förstår dig! Jag bodde ca 10 år utan diskmaskin och i husbilen har vi ju inte heller diskmaskin. Men jag ääälskar att ha diskmaskin!

    SvaraRadera
  4. Det borde inte vara några problem med tillstånd. Vi hyr lägenhet i Sevilla och har installerat diskmaskin. Den dagen vi flyttar ut so tar vi med oss den.

    SvaraRadera
  5. Hej! Mediamarkt kan installera maskinen åt er (iaf Mediamarkt i Umeå kunde det). Och om ni får det gjort av proffs så borde det inte vara något problem för värden. Men fråga värden först! Har ni någon sorts hemförsäkring? Kanske kan den täcka ev vattenskada om ni kan bevisa att installationen är fackmannamässigt gjord? Se mitt inlägg: "vår ekonomiska plan inför bebisens ankomst", där har jag länkat vilken maskin vi köpte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ingen Mediamarkt i närheten, men det finns andra, mindre butiker häromkring som säljer maskiner och kanske installerar också. Ingen försäkring...

      Radera
  6. Diskmaskin är kanske den bästa apparaten man kan ha i ett hushåll! Fattar inte att vi kunde leva så länge utan diskmaskin i Colombia. Så värt när vi väl installerade en. Där var det dock inte förberett för diskmaskin så vi fick slå ut tvättstället i tvättstugan intill köket för att använda den vattenledningen och det avloppet för utgående vatten. Gick ju bra eftersom vi ägde lägenheten men en hyresvärd kan ju eventuellt ha lite synpunkter på om man river tvättstället och börjar bygga om... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Tur att det var er lägenhet då! De nya ägarna är säkert glada över det! Vem gillar inte en diskmaskin hemma?!

      Radera
    2. Fast tvättmaskin slår diskmaskin i alla lägen! Hellre disk- än tvättmaskinslös. Tänk dig att stå och tvätta, skrubba, skölja alla kläder för hand. Det brukar räcka med att göra det på en ev semesterresa eller den där tröjan som måste handtvättas...

      Radera
    3. Nä hu! Tvättmaskinen vinner!

      Radera

ny gadget

ny gadget