lördag 18 april 2015

Varje år tror jag att pollenallergin har gått över.

- Stackare. Är det pollenallergi, säger jag till kompisen bredvid, vi har satt oss på ett lummigt torg och äter glass.
- Ja. Det har börjat nu, svarar hon och nyser tre gånger och kliar sig i ögonen och snyter sig.
- Min allergi har inte börjat än. Jätteskönt. Den kanske har försvunnit? Förra året när jag var gravid var inte pollenallergin lika jobbig. Tänk om graviditeten har gjort slut på allergin?
- Den kanske bara börjar senare?
- Ja... nä... Den brukar börja rätt tidigt. Tänk om den har försvunnit!
-
-
- ... Fast när jag tänker efter så säger jag visst samma sak vartenda år.



Det stämmer. Det är en grej jag har, att varje år tro att pollenallergin mirakulöst har försvunnit.
Jag söker på bloggen.
Där.
Skrivet i maj 2013...
Jaha.
Nähä.
Det har väl inte börjat än då...

10 kommentarer:

  1. Så var det för mig också, knappt några symtom under graviditeten, fördelen med ett nedtryckt immunförsvar. Däremot första sommaren jag ammade och inte ville ta allergimedicin. Jag hamnade på närakuten med astmaliknande andningssvårigheter. Då började jag med medicinen. Ungarna verkar hyfsat normala ändå, hittills i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj, var det så illa?
      Menar du att medicinen kan påverka barnen genom bröstmjölken?

      Radera
  2. Fy, så besvärligt med pollenallergi! Och du kan ju inte var gravid för jämnan heller!
    Lilla Disa är underbar och kan se henne framför mej, rörande sej runt! Hade själv glömt hur det var, men ser det också på mitt barnbarn.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej, man kan inte alltid gå och vara gravid för att slippa allergin:-)
      Hon är verkligen underbar, jag förstår knappt vilken tur vi hade som fick just henne. Du ska få se vad hon har växt när du kommer tillbaka hit till Sevilla!

      Radera
  3. Skumt det där med vad en graviditet gör med en, vad som ändrats i kroppen under och efter. En del saker är bra, andra mindre önskvärda.

    Sonen är björk- och gräsallergiker så de ska bli "spännande" att se hur han reagerar här i Spanien. Oliverna har ju börjat blomma och peppar-peppar har han inte reagerat på det. Har försökt hitta någon bra pollenprognossida men inte hittat någon riktigt. Tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är gräspollenallergiker, så det är väl det som kommer i maj. Björk lär din son inte få ont av här :-D .
      Kanske blir det lättare i och med er närhet till havet?
      Vet inte om det finns någon annan växt jag reagerar på här, har inte gjort något test.
      Jag har tyvärr inget tips på prognossida, jag ser inte på dem själv varken i Sverige eller i Spanien.

      Radera
    2. Sonen började klia i ögonen för ca en vecka sedan och jag såg idag att gräsnivån är hög.
      Även om du inte kollar så hittade jag denna bl a:
      http://www.meteovista.co.uk/Europe/Spain/Hay-fever-Malaga/4130830

      Radera
    3. Trist!
      Jag har fått piller som hjälper rätt bra, minns inte namnet men har dem på bild i Tack Spanien-inlägget. Ett tips kanske?

      Radera
  4. Jag tror jag haft pollenallergi hela vintern! Det kommer och går liksom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen, på vintern?! Vad är det då för pollen? Lämna Portugal och kom till Spanien istället, här finns säkert inga sådana växter :-D

      Radera

ny gadget

ny gadget