lördag 4 april 2015

Apelsinblomsdoft

Vi hade kört långt, det var natt och vi var trötta.
Ett par mil ifrån Sevilla fylldes bilen av en doft. Det var doften av azahar som kom in genom ventilationen. Doften från tusentals blommande apelsinträd från staden och apelsinodlingarna runt den. Vi var hemma.


Vi har sett och gjort så mycket under vår påskresa till Portugal att det känns som om vi har varit borta mycket länge.
Jag ska berätta.
Men nu säger jag bara, att det vi kommer att minans bäst från den här resan är att det var då som Disa lärde sig att krypa!



8 kommentarer:

  1. Oh vilken gullig Krypdisa!!!
    Jag har också känt apelsinblommsdoften här och det är underbart!
    Ha en fortsatt trevlig påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Få saker luktar så gott! Smörstekta kantareller kanske...
      Detsamma!

      Radera
  2. Men lilla stumpan! Underbar bild som alltid.

    Nu är det slut med friden hemma, lovar jag dig! När sonen var sju månader fick han syn på kattmatsskålarna och med dem i sikte kröp han för första gången. Jag var helt oförberedd så han hann ta sig en näve hårdisar och stoppa i mun. Han måste ha sett katterna äta dem och kopplat att det var mat för han var inte en stoppa allt i mun-unge.
    I och med den nyvunna friheten för sonen försvann de sista fem gravidkilona och några extra på mig.
    Katternas matskålar fick snabbt en ny plats uppe på en bänk...

    Jag ser så fram emot att få läsa om era Portugal-upplevelser. Vi planerar att åka till Portugal i höst med några vänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, jag tycker inte att det har varit så fridfullt, men gissar att det blir hundra gånger värre nu!

      Vad kul att ni ska åka till Portugal! Vart har ni tänkt er? Och kul att du vill läsa, för det är så omfattande inlägg som kräver mycket pyssel, så nu blir jag peppad :-)

      Radera
    2. Har inte en susning om vart vi ska - vi ska till Portugal. Punkt. :)
      Men låt mig gärna inspireras!

      Radera
    3. Ja, jag ska inspirera dig! Jag vet precis vart jag själv skulle åka! Jag skulle åka till området mellan Santarém och Leiria. Där finns så mycket vackert, otroligt vackert, att se på ett litet område. För ett par år sedan gjorde vi en resa till Tomár, Òbidos, Ourem och Bathala. Jag ska verkligen försöka få in den resan här i bloggen, jag har ju bilderna! Fantastiska ställen för den som tycker om fina byar och makalöst vackra gamla kloster och kaklade katedraler. Och god mat förstås, det finns det överallt i Portugal (tror jag, har inte varit i norra Portugal)! Och jag skulle åka till Peniche vid kusten, vi hade tänkt oss dit nu men det hanns inte med. Det blev Nazaré istället och jag tror att den orten är mer turistig och vissa månader på året kan det nog bli för mycket.

      Alla de ställena ligger nära varandra.

      Radera
  3. Apelsinblomsdoft och bäbisar som just lärt sig krypa slår det mesta!

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget