söndag 9 december 2012

Mot operan

Om en stund ska vi till La Maestranza-teatern och se Wagners Siegfried.
Det blir min första opera faktiskt, märkligt nog eftersom vi har varit tillsammans i sex år, jag och J.
J är ett stort Wagner-fan. Redan första sommaren, under bilresan till Norge, framgick det. Vi lyssnade på höjdpunkterna från Parsifal och bestämde att den skulle vi se tillsammans.
Det har inte blivit av än.
Sevilla är ingen bra stad om man gillar Wagner, men för tredje året i rad kommer en uppsättning från Barcelona hit. Nu ska vi se tredje delen i Nibelungens ring.
Igår kollade vi på de två föregående delarna på dvd, för att jag skulle förebredas (J kan dem utantill), så nu kan jag hela historien, känner igen Odens musik liksom de andras, och har läst dialogen i en av J:s böcker.
Det blir många timmar på teatern ikväll, vi har fixat smörgåsar och dryck att ta med till pauserna.
Trevlig kväll på er!

4 kommentarer:

  1. Hoppas att ni har det jättemysigt och du blir så biten att du vill göra om det igen. Vill du lyssna på annan musik kan du höra min äldsta dotter Jennifers första egna låt som jag la in idag på bloggen. "Min pappas stad" heter den. Här i skåne vräker det ner snö och blåser kraftigt. Om tio duktiga operasångare ställde sig utanför kunde de fått snön att flyga iväg till Polen. Fast inte allt. Jag vill ha en vit jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också ha en vit jul, så låt snön stanna!
      Jag vill absolut göra om det. Måste se sista delen nästa år.
      Som sagt, låt henne komma hit och hjälpa oss med luciatåget!

      Radera
  2. Det låter skoj! Vad spännande!
    Det är sådana här saker Jesus bör koncentrera sig på när han anstränger sig för att kultivera dig. Mer klassisk musik - mindre skräckfilmer.
    Kramar

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget