torsdag 27 december 2012

Köper julmust för lottvinsten

Morbror hade köpt tian-lotter och gav två till oss var efter julklappsutdelningen.
Jag och Jesús hade tur.
Jesús vann tio kronor och jag 20.
- Vad bra, nu får vi tre nya lotter, sa jag.
- Vad då?
- Nej just det, du spelar ju inte. Jo, man kan byta ut vinsten mot nya lotter istället för att ta ut pengarna.
- Varför skulle man göra det?
- För då har man chans att vinna mer.
- Det gör man ju inte. Man förlorar bara. Jag tänker inte byta ut min vinst.
- Men det är ju bara tio kronor!
- Jag tänker köpa julmust för pengarna. Då får jag i alla fall något för vinsten!

Jesús är så förbaskat envis.
Men i det här fallet har han ju rätt. Chansen att vinna igen är mycket liten. Då är det bättre att ta ut pengarna och köpa något gott för dem. Julmust till exempel. Så har man ju verkligen vunnit något. 30 kronor låter inte mycket, men tänk på vad man kan få för dem. Tre flaskor julmust till den långa tågresan på lördag till exempel!

4 kommentarer:

  1. Hahaha, han har helt rätt!! Julmust som är så gott dessutom, Bra val!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, själv behövde jag en dag för att inse det:)

      Radera
  2. Han är klok Jesús. Han går inte på spelbolagens taktik. För det är ju precis så de vill att vi ska göra - byta in vinsterna mot nya lotter (som vi sedan inte vinner något på). Och julmust är gott. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget