tisdag 25 december 2012

Jul hos morbror

God jul på er allihop!
Vi bor hos min morbror och har det så gott. Vi kom hit den 23 på eftermiddagen, och på kvällen åt vi julskinkemiddag med vörtbröd och brödkaka och korv och must, så gott alltiop. Dagen därpå åkte min bror, som varit här i en vecka, hem, men vi andra åt julmiddag och tittade på slutet av Kalle, och hade lite julklappsutbyte på kvällen (J hade dåligt samvete över att ha glömt att köpa julklapp till mig, och det kan han ha) och åt tomtegröt.
Allt är väldigt lugnt och gott. Det är ganska mycket snö ute så jag och Jesús går snöpromenader på landsvägen, eldar i braskaminen, äter god mat, lyssnar på radio, läser och ser film, äter praliner från chokladasken som vi fick av min bror och har det väldigt bra.
Min morbror bakar äppelkaka och sommartårta med blåbär och hallon, han avskyr snön.
J var ute själv på promenad och blev så glad när han hittade långa, fina istappar på ett ställe. Han plockade en och höll den i handen, och det var första gången som han höll i en istapp. Han berättade allt när han kom tillbaka och ville att vi skulle gå tillbaka till istappstället och fotografera, men dagen därpå var istapparna borta.
Han har för övrigt hoppats på en snöstorm, har aldrig sett någon, men här har det inte stormat alls, och inte snöat särskilt mycket heller.

Pipen mår finemang hos Jesús föräldrar. Jesús pappa är förtjust i honom, och hans mamma verkar komma över sin kattskräck. Annars hade hon nog inte tillåtit att pipen går på låda när hon går på toaletten. (Pipen gillar att göra sina behov samtidigt som vi andra.)
Jo, jag längtar efter honom, och har gjort det ända sedan Jesús lämnade honom hos sina föräldrar, två dagar innan vi åkte till Sverige.

I morgon ska vi flytta hem till min kompis Lisa, och det ska bli så roligt. Där ska vi bo några dagar, och jag ska jobba en del.
Allt finemang, vi njuter av vistelsen. Enda felet är tidsbristen. Jag hinner inte träffa alla jag skulle vilja träffa.

Hur har ni haft det? Kan ni inte berätta lite om er julhelg?
Hörs snart igen!

4 kommentarer:

  1. Tja, själv har jag firat traditionsenligt med enbart de närmast sörjande; överflöd av julmat, snaps och falsksång. Kortspelet 31 ovanpå det. Kan rekommenderas. Lagom ambitionsnivå på en mätt mage! http://sv.wikipedia.org/wiki/Trettioett

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som det ska vara!
      Nära att det blev 31 för mig också, men valde vänd-tia.

      Radera
  2. Missade du Karl-Bertil Jonssons julafton? En julafton utan Tage Danielsson? :(
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, Karl-Bertil såg jag hela, men den är lite tråkig, det är ju samma vartenda år.

      Radera

ny gadget

ny gadget