måndag 6 juni 2016

Potträning

Köpte potta för några veckor sedan, tänkte att det börjar bli dags.
Och så blev det det, just nu är vi inne i några dagars intensiv potträning. Men innan vi hann börja potträna gjorde Disa det själv.
Hon har visserligen gärna suttit på pottan tidigare, försökt få besökande små barn att göra detsamma, baxat och dragit dem mot pottan, använt pottan som argument för att slippa gå och lägga sig... Men så i onsdags kom hon in till mig i badrummet och sa Potta! Potta!
Jag satte pottan på vardagsrumsgolvet. Disa tog av sig blöjan och satte sig och...kissade i pottan! Bara så där!
Jag blev så imponerad och stolt att jag ville berätta för alla jag känner vad som precis hade hänt. jag pussade ungen och kramade och kunde inte sluta prata om händelsen.
Begriper att alla ungar lär sig det där... men för mig var det stort!

Nu är vi alltså igång med potträningen alla tre. Efter visst övervägande valde vi att ta på blöjan till natten i går. Vilken lättnad det var. Att inte behöva ha koll mer.
Vi provar den så kallade tredagarsmetoden, som innebär en intensiv potträning, där barnet ska lära sig att gå från medvetandet att "jag har kissat" till "nu kissar jag" och slutligen "jag behöver kissa". Att barnet lär sig kontrollera behovet efter lång tid med blöja då kisset bara släpps ut.
Vi har lekt med Disa och haft henne under övervakning hela tiden. En bajs och tre kissar har hamnat i pottan. Två kissar eftersom jag sett att det varit på gång och hunnit få henne på pottan, en för att hon själv sa till.
Resten har hamnat på golvet.
Jag känner mig ganska slut.


Om någon av er har något uppmuntrande eller kul att berätta om potträning så skriv en kommentar, jag skulle behöva piggas upp lite inför fortsättningen av det här.



16 kommentarer:

  1. Hej Annika!
    Ja men det verkar ju gå bra det där? Så lätt vet jag inte om det brukar gå. Klart det blir olyckor :-)
    Läste föregående inlägg! Gläder mig med er! Hoppas det går vägen med flytt!! Googlade på Aracena, ser mysigt ut!
    Och dessutom 2 mån i Sverige! Härligt!
    Un abrazo muy fuerte y suerte!
    P ♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket som händer just nu!
      Aracena i sig är trevligt, och Sierra de Aracena fantastiskt. Får se var vi hamnar! Bara det går vägen!
      Ta hand om Sverige tills vi kommer :-)

      Radera
  2. Oj, jag kommer inte ihåg så mycket av det. Det liksom gick så som det ska och bakslag blir det alltid. Var glad för att du slipper parablar - de kan nå långt!

    Sonen hade i många år plastad frotté i sängen också. Det räddade madrassen från olyckor och magsjukor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har just köpt madrasskydd till stora sängen, vi sover där alla tre fortfarande. Så nu åker blöjan till natten också! Men om D åker på magsjuka får hon sova ensam ;-)

      Radera
  3. Hahaha. Lâter fantastiskt. Det tog ett âr innan barnet var 100% pottränat. Han visade aldrig själv intresse för pottan. Vi försökte och ställde undan och försökte igen. Att kissa i pottan lärde han sig snabbt. Sedan fick vi backa igen. Jag upplevede att man faktiskt kunde lita pâ honom. Vi pâminde bara innan vi gick ut. Men att bajsa i pottan. Det tyckte han var obehagligt... Sâ det tog ett âr innan han plötsligt tyckte det var okej. Det släppte av sig själv. Sedan ville han inte sluta med pottan utan tyckte toaletter var lite läskiga vilket ju inte var helt praktiskt när vi inte bara var hemma. Men allt kom som av sig själv till slut. Träning frân vâr sida hjälpte liksom inte... Däremot kissade han typ aldrig i sängen förutom hos mormor och morfar som gav honom mjölk innan läggdags. Sâ det som vi tyckte var jobbigt var nog just det här med att vara hemifrân med en kille som inte ville gâ pâ främmande toaletter. Jag vet att somliga reser med potta. Det tyckte jag kändes lite överdrivet, men kanske vi skulle hjort det. Spelade kanske inte sâ stor roll. Mest att vi föräldrar var lite nervösa ju? Tjejer brukar vara tidiga och snabba med potträning enligt min personliga fördomsfulla uppfattning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har köpt en liten potta att ta med under vagnen :-)Tänker att det kan vara bra i början. Fast vet inte.
      D har bajsat i pottan på eget initiativ, men hon verkar inte helt bekväm med det. Får se hur det fortsätter!

      Radera
  4. Sånt där som man snabbt glömmer bort, kommer ihåg att vi hade klistermärken för dottern som hon klistrade upp på ett papper varje gång hon hade kissat på pottan och när hon hade fyllt hela papperet så fick hon en present. Sonen var rätt ointresserad av klistermärken men om jag minns rätt så gick det snabbare för honom att sluta med blöja. Och kisskydd i sängen är ett måste, vi har det fortfarande både i vår säng och i barnens. Det händer inte olyckor så ofta längre men när det gör det så är det guld med madrasskydd. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där klistermärkena verkar kul! Jag såg dem när vi var i Sverige förra året, men tänkte inte på att jag redan då borde köpa med, och här finns de inte.
      Jag har köpt madrasskydd idag, det känns tryggare att ha ett sådant!

      Radera
  5. Första barnet var rätt stor, 2 år och 7 mån och det gick på 3 dagar med intensivt påminnande men hon fick ha blöja på natten i ett år till då hon drack jättemycket kvällstid. Mini hade vi sådan tur med att de på dagis tyckte de skulle hjälpa till, så några dagar efter att han fyllde 2 år slutade de där. I början var det en del olyckor,men mest för att han inte höll sig innan de fick ner byxorna. Hemma vägrade han totalt till en dag för ca en månad sedan då han gick med på att gå på pottan och sedan någon vecka tillbaka sover han utan blöja också. Så han var 2 år 3 mån när vi slutade och det är så skönt, även om man fortfarande får påminna lite då och då.särskilt att han får slippa blöjan nu när det snart är 35 grader ute..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser gärna att min lilla slipppr blöja också, hon får irriterad hud när det är varmt, och blöjan gör det inte bättre.
      Bra att dagis kunde hjälpa till. D dricker också mycket kvällstid, så vi får se hur vi gör med nattblöja. Än så länge har hon det.

      Radera
  6. Det verkar ju gå jättebra! Med våra äldsta har vi fortsatt med nattblöja rätt länge efter att de slutat på dagen (men de är ju pojkar, och de lär väl statistiskt sett vara lite senare...) Har inte riktigt börja träna på allvar med lillen ännu, men nu när det blir sommar och varmare (mindre kläder) ska vi dra igång och öva lite mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går rätt bra! Nattblöja har hon fortfarande, mest eftersom jag först i dag köpt madrasskydd. Får se hur det går!
      Lycka till1

      Radera
  7. Hej Annika,
    Riktigt roligt att ni är igång! Vi hittade din blogg av en slump och ville bara skicka några glada hejarop till dig och D. Vi håller alla tummar och önskar er stort lycka till (kanske är ni redan klara?) Mvh Michael & Sofia / Blöjfri.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hon går själv på pottan när hon behöver här hemma, det gick på några dagar. Bara några "olyckor" ibland. Ute håller hon sig, vi behöver öva mer. Toppenbok! Tack för att ni skrev den!

      Radera
  8. Jag körde som er. Tre dagars intensivt tränande med hejarop, klistermärken, presenter och allehanda mutor. Det fungerade inte. Dottern höll sig in i det sista och tillslut kom allt på golvet. Varje gång. När det var dags för dagis på måndagen igen satte jag tillbaka blöjan, bad om ursäkt till dottern för att jag varit så jobbig med något hon uppenbarligen inte ville. Efter ytterligare två veckor med blöja och allt som vanligt sa hon själv till att hon ville kissa medan vi satt i bilen. Jag sa att om du håller dig tills vi kommer hem och kissar på pottan får du godis (muta delux!). Det funkade och vi tog bort blöjan samma eftermiddag. Det var något hon bestämde själv helt enkelt. Med bajset gick det då sämre. Hon var hård i magen och ville fortsätta bajsa i blöja. Hon sa själv till när hon ville bajsa och då satte vi på blöjan. Men vi fick bukt med det också tillslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Godismuta :-)
      Men fint att hon bestämde själv när det var dags! Disa började att ta av sig blöjan och bad om pottan, och då körde vi. Bajset går också, som tur är.

      Radera

ny gadget

ny gadget