onsdag 23 december 2015

Spansk-svensk julklappstradition

Hur gör ni andra som kommer från olika julklappstraditioner?
Jag som svensk är ju van vid att julklappsdagen är den 24 december. Jesús som spanjor har den 6 januari som julklappsdag, då de tre vise männen kommer med presenter.
Även om det på senare år blir allt fler i Spanien som ger en klapp den 24 från tomten också.
Vi brukar göra så här: Jesús får sin bra present på trettondagen och något litet den 24, jag tvärtom.
Fast det här året är det inte säkert att det blir någon klapp till mig. Jesús hade glömt bort det. Jag misstänkte det, och förde ämnet på tal lite diskret så att han själv fick upptäcka att det bara är några dagar kvar till julafton.
Nu är han stressad.
- Ta det lungt, det gör ju inget om det inte blir någon klapp, säger jag lögnaktigt, för egentligen gör det visst något. Skulle kännas konstigt i alla fall att bli utan julklapp på julafton. Fast vi har en gemensam klapp som kom med posten från Sverige.
Han har ingen aning om vad han ska hitta på.Vi har den lilla regeln att nyttiga grejer går bort. Inga strumpor eller annat tråkigt, användbart (nu kan strumpor vara en jättebra present, inget ont om strumpor, det kan vara exakt det som behövs, varma, nya, hela, fina, men ni förstår kanske vad jag menar?) Utan något kul som man själv inte skulle lägga pengar på, men som man gärna skulle vilja ha. Jag har jättebra idéer till mig själv, från rimligt till orimligt. Valhronachoklad, Biobiljett, biljett till flamencoföreställning, nätkurs i bildbehandling, hotellnatt i Mengíbar, resa, restaurangbesök på Macuro, ett objektiv, ensamtid, glassmaskin... Men det kommer Jesús inte få reda på eftersom han är helt emot önskningar. Att som vuxen önska saker av någon är för honom att kräva, be om direkt, utbyte av pengar. Då förloras hela syftet med julklappen, tycker han. (Även om det viktigaste och finaste med julklappen, enligt honom, är förväntan innan.) Och jag håller egentligen med.
Vi köpte några saker till Disa igår. Har ett par klappar klara sedan tidigare. Vad roligt det är att köpa julklappar till en liten! Det blir bra, hon har så lite leksaker. En liten förvaringslåda som står på golvet i vardagsrummet bara. Hon har inte varit så intresserad av leksaker tidigare, och är kanske inte jätteintresserad nu heller. Just nu är en favoritlek att sätta fast och ta loss magneter från kylskåpet, en annan att klättra upp på soffbordet och dansa på det. Annars gillar hon små leksaksfigurer och leksaker med knappar som låter. Vi har inte hängt med i svängen, alltså från mycket lite intresse till mer intresse, och leksakslådan har blivit lidande. Nu ska den uppdateras!

Berätta om era julklappstankar!

8 kommentarer:

  1. Vi ger inga julklappar till varandra och jag tycker att det är skönt. Inte för att det är något fel på det, men jag tycker att det är skönt att slippa tänka på ;) När det gäller det där med önskningar kan jag förstå Jesus lite. I Sverige är det ganska vanligt att folk inför bröllop t.ex. skriver långa önskelistor med dyra prylar (ofta med exakt märke, t.ex. ljusstaken det och det från den och den butiken) som familj och vänner ska försöka skramla ihop till och köpa. Det känns krävande och lite som tiggeri... verkligen inte roligt! Hoppas Jesus hittar nån julklapp som känns bra och att ni får en riktigt fin jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår också Jesús, och jag håller med honom. Det där med bröllopsönskelistorna finns i Spanien också, och det känns så... fult! Dyyyra saker. Inte ett dugg roligt!

      Radera
  2. Jag känner att jul är viktigare för mig så tanken är att fira mer svensk jul, jag bestämmer mer över traditionerna. Jag brukar inte köpa några julklappar, flera år i rad har jag skänkt bort pengar till välgörenhet istället. Näe, det är inte alla som tycker om men jag känner att det blir för mycket ångest för min del för att köpa något billigt bara för att. Av mina föräldrar brukar jag alltid önska mig något. Mitt barn får också önska sig så köper jag 1 stor julklapp. Han brukar få några mindre av sin pappa som köper en större på Reyes.

    Jag kan hålla med om presenter, speciellt vid bröllop etc där det blir så tydligt, ännu värre om de ber om pengar. Men jag önskar mig hellre några saker så jag får något jag vill ha och behöver än att mina föräldrar köper massa olika onödiga saker. Sen brukar jag köpa julklapp till mig själv med förutom att jag varje år köper bokklappar till mig själv. Det har blivit lite av en tradition, jag bestämmer summan och så väljer jag, ibland blir det många billiga pocket, ibland lite finare tjockare böcker.

    God jul!

    Så kul att ni fick fram en julgran etc. Jag har svårt att få julkänslor i Spanien men min 4-åring blev helt överlycklig när jag tog fram granen etc.

    Hur gör ni med julmat - svensk eller spansk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både svensk och spansk julmat. Svensk jullunch på julafton, sedan spansk julaftonsmiddag, spansk juldagslunch och resten spanskt. Hur gör ni?
      Det får inte vara så med julklappar att man köper något, bara för att, som du säger. Mycket bättre att ge pengarna till någon som behöver dem då.

      Radera
  3. Åh, jag höll på att få en julpsykos av julklappsångest, trots att jag egentligen bara köper till döttrarna. För min del, som sällan eller aldrig går i affärer och shoppar, är det hopplöst att hitta på grejer att överraska med. Jag älskar när jag får förslag på presenter som jag vet att mottagaren kommer att uppskatta. Självklart inte för dyra grejer. Det är roligt med överraskningar, men om en är en sån som jag, som är expert på att skjuta upp saker, och sen i paniken inte har någon fantasi alls, då blir det skitjobbigt alltihop. Jag önskar att jag kunde hålla lite utkik hela året, och köpa något som jag ser skulle passa, när det sen är. Men, med så dåligt minne som jag har, så har det hänt att jag har gömt dem, och inte hittar dem sen, när julafton kommer.. Det går väl att göra något åt, men ändå. Jag har alltså inga problem med förslag. En kan ju kalla det så, eller tips, inte önskelista. För det låter som ni säger lite mer kravfyllt. Nu är det tack och lov rätt länge kvar till julafton, vilket jag tycker känns skönt :)
    Åsa Mwansa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du, det låter ju mycket bättre att säga förslagslista eller tipslista!
      Skippa klapparna till nästa år, det låter alldeles för stressigt. Föreslå det. Inga julklappar nästa år!

      Radera
  4. Svar
    1. Jag fick flera saker: Elvisskivor, Beatles-Monopol, Portugalkarta och en box med Woody Allenfilmer. J fick en monterad bilstereo. Låter jättetråkigt, men musik är det viktigaste i hans liv och han har i flera år fått vredesutbrott varje vecka på den värdelösa, gamla bilradion som bara fungerar när den har lust.

      Radera

ny gadget

ny gadget