fredag 11 december 2015

Chokladhus

Jag skulle bara gå in på en hemsida och kika på min favoritchoklad, Marabou dukat, och fick se något alldeles otroligt! Beskrivning på hur man bygger ett chokladhus av chokladkakor! Så. Häftigt.
Första året här i Sevilla försökte jag mig på ett pepparkakshus. Köpte byggsats på Ikea och satte igång.
Men det gick inte. Man kan inte ha pepparkakshus i så hög luftfuktighet. Det stenhårda sockerklistret smälte och började rinna, taket blev tungt och buktade inåt, väggarna började ge vika... Det var lite sorgligt att se det oundvikliga komma och inte kunna göra något för att rädda huset.
Jag har inte gjort något mer försök.
Men ett chokladhus...?
Här hittar ni chokladhusbyggarfilmen, och jag är så klart inte sponsrad eller något sådant (men skulle inte ha något emot att bli det, tänk att få en massa chokladkakor och chokladaskar skickade hit till Spanien, det är väl så det går till om man blir sponsrad?  :-) , tycker bara att det är en kul idé!


Har ni gjort julgodis eller julpynt som inte blev som det var tänkt?

10 kommentarer:

  1. Ja det där med pepparkakshus i fuktigt klimat känner jag igen! Det gick på nolltid så säckade huset ihop totalt! Jag trodde inte det var så hög luftfuktighet i Sevilla som ligger i inlandet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är det det... Men det är värre vid kusten.

      Radera
  2. Jag tror verkligen att jag skulle lyckas bättre med ett chokladhus än ett pepparkakshus för jag är så otrooolitg klumpig och smält socker och allt det där funkar liksom inte för mig :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag också skulle lyckas bättre emd ett chokaldhus. Dessutom har jag alltid varit rädd för att bränna mig på sockret. Smält choklad gör inte så ont.

      Radera
  3. Tonårsdöttrarna gjorde det där chokladhuset inför förra julen och det var en sådan hit att det numera har tagit det traditionella pepparkakshusets plats. Så för någon kväll sedan strömmade det ut julmusik ur köket medan de skrattande fixade och åt en hel del choklad. För en chokladtokig familj som vår är detta verkligen en succé och dessutom mycket godare när det blir dags för julgransplundring efter jul. ;) Men pepparkakor blir det iallafall, bara inget pepparkakshus. :)

    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad härligt! Jag önskar att jag hade varit i ditt ställe den kvällen!
      Ett pepparkakshus tycker jag bara blir dammigt och segt, inte alls roligt att äta upp, så chokaldhus är ju en toppenidé!
      Du får fotografera chokladhuset till bloggen!
      Kram!

      Radera
  4. "Jag skulle bara gå in på en hemsida och kika på min favoritchoklad.." - ganska roligt egentligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, när den inte finns att köpa här...

      Radera
  5. Och jag som funderade på ett pepparkakshus i år. Skulle man inte kunna sätta in en Torrboll i den, har sett att det finns liknande här i Spanien...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa med torrbollen!
      Dokumentera till bloggen!

      Radera

ny gadget

ny gadget