lördag 2 november 2013

Två tecken på att det var ett tag sedan jag bodde i Sverige

1. Förvirring gällande helgdag
2. Slutat steka i smör

Angående den första punkten. I går var det helgdag i Spanien. Jag är lika förvirrad angående den, som Alla helgons dag i Sverige. När ÄR Alla helgons dag i Sverige? Jag hörde av en spanjor som informerat sig, att oavsett vilken dag Alla helgons dag infaller så firar man den på söndagen för att inte ge folk ledigt en vardag. Är det sant? Är det förresten en riktig helgdag? När tänder man ljus på kyrkogården?
Var det i går vi firade helgdagen Día de los Santos i Spanien? Varför finns det en sådan dag, när vartenda helgon har en egen dag här? Är det i så fall Día de Difuntos i dag, de dödas dag?

Andra punkten: Det var inte så att jag valde att sluta med smör. Det är bara det att alla spanska recept kräver olivolja. Smör är över huvud taget rätt illa ansett här, som en riktigt hälsofarlig produkt (de läskiga margarinerna med konstigt innehåll är inte omtalade på samma sätt, tyvärr). Ibland har vi smör hemma. Antingen lyxsmör i plåtburk till smörgåsar, eller baksmör. I går tänkte jag steka pannkakor i baksmör, men det blev bara två stycken för jag fick kväljningar av den feta smörlukten. Resten stektes i olivolja.




Ps Läser på nätet att Alla helgons dag är en rörlig helgdag som infaller första lördagen i november i Sverige. (Lite lustigt när man tänker efter, att man kan flytta en helgdag så.) Är det sådant som alla vet? Visste jag det förut och har jag då bara glömt bort det?

7 kommentarer:

  1. Ett tag var Allahelgona en fast helgdag, 1 nov. Sen bestämdes det att det skulle vara helgdag fast inte röd dag, dvs inte en ledig dag. Då slutade det firas alls. Sen blev det fast att det är den första lördagen i november. Win-win lixom. Man kan fira den men de stora massorna är inte lediga.
    Påsk är väl oxo flyttbar, med bra mycket rörigare schema. Är det inte första söndag efter fullmåne efter okänd-söndag-knappt-högkyrkliga-har-koll-på? Jag föredrar helger som håller sig på fasta datum. Som första maj, som länge var den ENDA icke-religiösa helgdagen. Numer i sällskap av nationaldagen.

    Pannkakor ska stekas i smör, de smakar inte lika bra när de är stekta i olivolja! Pannkakor och blodpudding, de kräver smör, annars steker jag väldigt mycket i olivolja med. Smöret går åt till bakning. :)

    PS: Bilder på kattskam kommer, om hon är still länge nog att fastna på bild!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller ju egentligen med om att pannkakor ska stekas i smör. Vet inte vad som händer med mig, det måste vara förspanskningen. För det var inte bara lukten jag tyckte illa om, utan när jag gav upp och stekte resten i olivolja jämförde jag ju smaken sedan, och jag tyckte bättre om olivoljepannkakorna! Kan inte hjälpa det!

      Radera
  2. Pannkakor i olivolja?!!! Nu är jag så där upprörd igen ;)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för att du inte har testat. Helt klart.

      Radera
    2. Du har all rätt att vara upprörd, Christin! Jag har testat, det smakar inte lika bra.

      Radera
  3. Jag är helt förvirrad av alla helgon och halloween som är olika dagar. Jag vet bara att sista helgen i oktober brukar vi sätta ljus på gravar.

    Jag älskar smör! Steker olika saker i olika ... Saker. Fisk i smör. Grönsaker i sesamolja osv. Alltid ekologiskt sådant. Kyckling är god att steka i sesamolja oxå förresten, testa!

    Anna Granström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips att steka i sesamolja! Jag har bara blandat sesamolja i wokar, det blir himla gott.

      Radera

ny gadget

ny gadget