torsdag 4 juli 2013

Datahaveri och reselängt

Har någon endaste av er hört talas om att det sitter ett litet runt batteri i datorn?
Jag hade det inte, och undrar nu om jag är den enda i världen som inte visste att datorer behöver ett batteri.
Det där batteriet plockade en elev ut i alla fall, för eleven påstod att det var batteriets fel att datorn stänger av sig själv hela tiden.
Sen hade jag problem med att stoppa in ett nytt batteri igen, därav blogg-frånvaron.

Någonting hände i månadsskiftet. Förut har det känts så overkligt att Boliviaresan ska bli av att jag inte har trott det själv. Inte ens sett fram emot den, mer suckat över och undrat varför vi inte kan åka till Sverige istället.
Men den första juli vände det. Plötsligt begrep jag att jag ska åka till Bolivia om mindre än en månad, och sedan dess kan jag inte tänka på något annat. Jag planerar för att Jesús ska få se så mycket som möjligt, väljer och räknar på dagar och beklagar att han bara stannar i tre veckor. Man hinner ju ingenting på tre veckor.
Funderar också på vad jag själv ska göra den en och en halv vecka som jag är där ensam, förutom ett efterlängtat besök. Lutar åt att ta första bussen från La Paz till San Ignacio de Moxos för att gå på den stora festligheten som beskrivs som Bolivianska amazonas största folklore-festival (alltså, ursäkta språket men jag kan just nu inte översätta) med en massa sång och dans av Moxos-folket (återigen, ursäkta).

Får sluta skriva här.
Jesús går och pratar för sig själv i vardagsrummet och jag ska fixa mat. Jag gör det tills examen nummer två är avklarad, den muntliga delen, så att han får öva så mycket som möjligt.

9 kommentarer:

  1. Om det är CMOS-batteriet som du menar så ja, det känner jag till. Men det borde inte påverka att den startar om sig! Man brukar märka att det batteriet ger sig när datorn tappar datum o tid hela tiden. Om batteriet är helt kört bootar inte datorn alls. Men att den skulle starta om sig för att CMOS-batteriet är dåligt, det låter väldigt långsökt. Faktiskt. Men visst, inget är omöjligt, vad är det för operativ på din dator?
    Bolivia låter härligt, är säkert mer sommar där än här i Sverige! *fryser*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Operativ???
      Vad är det?
      Intressant det där om batterier. Det var nog inte batteriet. Det var säkert överhettning. Nu står datorn naken på golvet med två fläktar riktade mot sigt, och det funkar för det mesta.
      Ewe, vill du flytta in här ett tag och ta hand om vår dator? Du får alla skaldjursmiddagar du önskar som tack för besväret!

      Radera
  2. Jag tycker att du ska fortsätta lyssna du på den bindgalne spanjoren. Inte på datageniet Ewe som dagligen arbetar med felsökning av datorer ;)
    Kramar (både till Annika o Ewe)

    SvaraRadera
  3. Om du vill ha fler tips om santiago eller ev guidening får du hojta till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Önskar att jag hade längre tid på mig.
      Guidening? Inte bor du i Santiago väl?

      Radera
    2. Valparaíso? Var det inte så?

      Radera
  4. Svar
    1. Aha! Om du skulle vara ledig någonting den 29 augusti och vill följa med på upptäcksfärd, ta en glass med mig eller dela på en sådan där god skaldjursgryta som du nämnde får du säga till!

      Radera

ny gadget

ny gadget