måndag 26 juni 2017

Sevilla, fragment



Medan Jesús åkte iväg till den första delen av sina oposiciones, de omfattande prov som alla lärare utan fast anställning måste göra vartannat år för att få fortsätta arbeta inom den offentliga skolan, gick Disa och jag in till centrum av Sevilla. Jag behövde byta storlek på hennes nya klänning, köpa ett par klänningar till (enda sommarplagget som funkar på henne) och skriva ut lite foton.
Vi satte oss på en trappa och drack juice och åt bullar med chokladprickar vid floden, sedan tog vi oss in på smala gator där de omgivande husen ger skugga och svalka.




Gick förbi konstmuseet med det vackra lilla torget, in i det lugna människomyllret, många har redan flytt stadens hetta, och under uppsatta segeldukar som ger skugga åt shoppare på huvudgatorna, in i luftkonditionerade butiker...




Så underbart att inte bo här längre, så jag kan uppskatta allt det vackra och roliga med Sevilla igen.










Sedan åt vi lunch hemma hos Jesús pappa. Skaldjurspaella med bläckfisk blev det.



8 kommentarer:

  1. Åh! Jag älskar solfjädrarna! Har lagt ned en av mina i handväskan nu så jag alltid har en till hands.

    I Malaga finns et en butik som bara säljer solfjädrar i alla möjliga storlekar och åh vad de är vackra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en samling solfjädrar jag också, de flesta sedan tiden då jag jobbade i souvernirbutik. Men jag kommer ALDRIG ihåg att ta med mig en när jag går ut!
      Bra gjort av dig!

      Radera
  2. Kikärtor i paellan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och champinjoner! Det blev det i denna. Jättegott!

      Radera
  3. Prohibido fijar cartele, andalusiskan! :)

    G leker en del med våra två solfjädrar just nu. Han tycker de är lite spännande, tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det märkte jag inte ens :-)
      Disa tycker också om solfjädrar!

      Radera
  4. Fina fragment! Det finns ett sådant där tjockt träd med ringliga rötter i Lissabon också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där träden är så fina! Undrar vad de heter. Jag har tagit reda på det många gånger, men minns aldrig.

      Radera

ny gadget

ny gadget