lördag 11 februari 2017

6. Det här gör mig trött

Inlägg 6 i Februarilistan

Det finns få saker som gör mig så trött som dataproblem.
Dataproblem ingår när man jobbar med datorer, och det egentliga problemet är nog jag själv som är fullkomligt ointresserad av teknik, ettor och nollor och allt därtill.
Det uppstår ett problem och jag har ingen intuition eller fantasi till att lösa det eller ana var det kommer ifrån. Jag vill bara att allt ska funka så jag kan göra mitt jobb. Jag läser manualer och frågar och letar hjälplänkar på google för att lösa problemen, och det tar sån tid, och det går aldrig, alltid är det någon liten detalj som inte ser likadan ut i mitt program, min version. Jag skulle vilja ha någon bredvid mig som kan lösa alla dataproblem och lära mig något om vad jag kan göra när något händer.
Om det bara hade funnits en instruktionsbok till detta med datorer, så kunde jag läsa den och lära mig det viktigaste, eller slå upp som i ett lexikon, men det funkar ju inte så, det är så mycket, och hela tiden kommer det nytt.
Och jag är helt ointresserad.
Mitt största problem just nu är krånglet med ljudet på Skype. Andra kan höra mig prata, men jag kan inte höra dem. Den finns en liten grej under högtalarsymbolen i datorn som ska vara uppdragen, men den går inte att dra upp när jag öppnar Skype. I alla andra sammanhang fungerar ljudet hur bra som helst, bara inte i Skype-programmet. Och jag blir så orimligt trött, för det här MÅSTE fungera i jobbet.





6 kommentarer:

  1. Gud så irriterande!! Hoppas det går att lösa! Jag har en IT-support på distans (i Sverige) som går in via teamview i min dator och fixar när det strular. Superbra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckan i att ha egen IT-support!
      Det har löst sig. Av sig självt. Vem fattar det här?

      Radera
  2. Hur ser det ut om du via Skype rättar till volymen? Tools -> Options -> Audio settings

    Jag greppar vissa saker rätt bra men mannen min är ju datanerd så jag har ju oftast hjälp. Men vissa saker lir man verkligen trött på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore så praktiskt om Jesús vore datanörd! Men då hade det väl blivit mindre svamp, utflykter, kultur och god mat, tänker jag mig. Han hade varit en annan.
      Tack för tipset, men det var tyvärr inte där felet låg. Vet inte vad som var fel, men just nu funkar allt igen.

      Radera
  3. Jag hade samma problem för några dagar sedan, det löstes av att jag uppdaterade Skype. /Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för tipset. Det hjälpte inte i mitt fall, jag uppdaterade också, men problemet gick över avsig självt, så att säga. Jättekonstigt.

      Radera

ny gadget

ny gadget