onsdag 1 februari 2017

1. Det här är jag

Inlägg 1 i Februarilistan.




Det här är jag på nära håll. Mitt vidvinkelobjektiv har pajat, så det är svårt att ta självportätt numera.
Lite om mig: Uppväxt i Lidköping. Lidköping är mitt Hemma även om huset är borta.
Jobbade som reporter på lokaltidning fram och tillbaka i tio år.
Har gått på slöjdskolan Sätergläntan och lärt mig sy, och på Ålands folkhögskola och tagit naturbilder. Det sistnämnda är det roligaste jag har gjort. Ett märkligt år, isolerad på ön med ett gäng som bodde på skolan, fick skjuts av husmor på torsdagarna för att helghandla, nybakat bröd och en massa grädde och smör i den alltid lika goda maten. Diabilder med lupp, Tove Jansons skriv-ö, långfärdsskridskor och klättring, föreläsningar, fotofestival, Island.
Bodde i Bolivia i nio månader och lärde mig spanska genom att lyssna och prata. Fortsatte till Spanien för att gå kurs i spanska och lära mig grammatik, gillade inte Spanien men träffade Jesús och blev kvar ändå. Gillar numera Spanien.
Ägnar mig åt lektioner i svenska och översättning.
Har bott i lägenhet i Sevilla alldeles för många år, och är lycklig i ett radhus (visserligen utan trädgård) i utkanten av Aracena, i bergen nära gränsen till Portugal.
Vill plugga genusvetenskap, litteratur, marinbiologi, fotografi och nationalekonomi.
Köper nästan aldrig något, men drömmer om en hängande korgstol i form av ett ägg, hängmatta och odlingsbäddar.
Älskar att läsa och går alldeles för ofta in på Bokus hemsida och låtsashandlar böcker. Det ligger alltid böcker i varukorgen när jag går in där. Efter ett tag försvinner de, men jag lägger alltid i nya. Handlar nästan aldrig på riktigt p.g.a fraktkostnaden till Spanien. Kul att leta böcker till Disa också, min lilla på två och ett halvt år. Saknar vsenska bibliotek...
Drömmer om att resa i Sydamerika, hälsa på vänner i Bolivia, upptäcka hela kontinenten, se nationalparker i USA men absolut inte åka till en endaste storstad där. Åka till Asien. Faktiskt resa överallt. Avskyr att inte bo i Sverige med svensk lön som det blir pengar över att resa för.
Trodde ända tills jag var 32 att jag är en lugn person som nästan aldrig blir arg. Sedan fick jag barn.
Tycker om kvällar, ogillar morgnar, väckarklocka, att behöva gå upp samt att prata med personer på besök morgonen efter en rolig kväll.
Älskar paella, thaimat, andalusisk mat, gillar inte ost, alkohol, inälvsmat, kaffe och oliver.
Tycker om att bygga ihop möbler (så länge det inte krånglar), lyssna på svensk radio, att gå på bio ensam, dimma, skogen, att få post och långa mejl, mangojuice, ljudet av tennisbollar och getternas bjällror i mörkret, alfapet och andra ordspel, lukten av paprikapulver som fräser i olivoljan, södra Portugals klippstränder,

10 kommentarer:

  1. Hej! Vad kul att läsa lite mer om dig! Det var mycket jag inte visste och var nyfiken på :-). Kram jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det blev något nytt :-)
      Du får gärna fråga om du kommer på något du undrar över!

      Radera
  2. Kul att få veta mer om dig! En del visste jag, och annat var nytt. Kan tänka mig att tiden på folkhögskola på Åland var speciell!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var mycket speciell! Otroligt rolig, och utvecklande på många sätt.

      Radera
  3. Kul lista. Får se om jag hakar på. Vad jobbar du med nu i Aracena?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör översättningsjobb, och ger lite svensklektioner.

      Radera
  4. Anna-Lena i Frankrike2 februari 2017 kl. 10:13

    Vad trevligt att få veta lite mer om dig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att det inte blev några obehagliga överraskningar :-)

      Radera
  5. Jättespännande! Ett önskeinlägg för framtiden - varför gillade du inte Spanien i början och vad är det som gör att du gillar Spanien nu?

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget