fredag 3 februari 2017

3. Mitt kök

Inlägg 3 i Februarilistan




Vänster och höger sida av det lilla avlånga köket. Till höger om tvättmaskinen finns diskhon och litet kylskåp med frysfack.


Så här ser mitt kök ut.
Ingen mysig historia.
Skillnaden mellan ett mysigt svenskt kök och ett spanskt kök i hyresbostad är smärtsam, när man kollar Den där Jennys till exempel. Vilken dröm! Jag skulle vilja bo i det köket.
Mitt kök är inte så illa ändå. Det finns mycket värre. Men oftast i hyresbostäder finns bara det enklaste, tristaste, eftersom köket inretts för att hyras ut kortare tid. Spanjorer vill helst äga sin bostad, inte så många hyr.
Typiskt för detta spanska kök är avsaknaden av förvaringsutrymmen, diskmaskin och köksbord. I Spanien äter man inte i köket. Det saknar jag. Det görs aldrig plats för ett köksbord där, utan för det mesta äter man i vardagsrummet där man har ett matsalsbord.
Att köket är så begränsat gör det besvärligt att ha barn, eftersom barn gärna vill vara där man själv är. Jag köpte ett litet bord och en stol som Disa kan ha att sitta och rita vid, hjälpa till med maten och sådant när vi är i köket.
Mitt kök är den plats som jag helst undviker under vinterhalvåret. Det är den kallaste platsen i huset. Och det lönar sig bara att ställa in ett element de gånger då det är stordisk på gång och Disa sover och ingen kommer att störa Det händer mycket sällan.
Köket är just nu Jesús rum. Jag går mest dit för att se om det finns något gott i skåpen, eller för att ge katten mat.



4 kommentarer:

  1. Jag tycker faktiskt att ditt kök ser fint ut ändå, även om ni bara hyr och inte valt något själva. Det har ju inte vi heller gjort. Men visst hade man gärna bytt ut tvättmaskinen mot en diskmaskin? Och visst hade man gärna haft två diskhoar, men det kanske ni har? Mina svärföräldrar renoverade köket för några år sedan och valde då att bara ha en enda diskho. Mycket mystiskt val, tycker jag!

    Den gröna växten och den silvriga tekannan gör mycket för känslan i köket tycker jag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har faktistk två diskhoar! Hurra!
      Konstigt det där med dina svärföräldrar.
      Vi har små saker som ger köket lite känsla. Som gröna växter, en marockansk burk med mynt, Jesús förfärliga tick-klocka, en växt som hänger ovanför diskohon... Kanske är det mest den blåa färgen och kylan som stör mig just nu:-)
      En ugn hade varit fint också. Vi har en egen bordsugn, det är den stora svarta grejen längst bort på första bilden.

      Radera
  2. Ändå mysigt! Men det här med INGA förvaringsutrymmen, vad ÄR det med spanska/latinamerikanska kök egentligen? Var har folk sina grejer eller har de inga grejer och handlar de mat varenda himla dag för att inte förvara något i köket eller? Ett av mina största irritationsmoment när jag bodde i Colombia...

    SvaraRadera
  3. Vårt kök är inte heller särskilt mysigt. Man får knappt plats två personer vid köksbänken. Däremot har vi ett litet förråd som är guld värt. Drömmer om ett stort och luftigt svenskt lantkök där alla får plats!

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget