onsdag 9 januari 2013

Vardagsmat

Skönt att vardagen är tillbaka.
Jag har fått en överdos av gräddiga roscos, karameller och julgotter. Längtar bara efter riktig mat.
Kylen har varit tom sedan vi åket till Sverige, sånär som på en burk oliver, basflaskor och ett bortglömt paket mjölk (hu!).
Igår var det dags för den stora handlingen.
Först hos grönsakshandlaren här nedanför. Hela basutbudet med grönsaker. Det går inte att laga en enda spansk rätt utan grönsaker. Tror jag.
Det är därför som vi har ätit hos Jesús föräldrar de här dagarna.
På kvällen blev det en tur till snabbköpet.
Det är en glädje att öppna kylskåpet nu. Jag tänker på mat hela tiden. På rätter som vi ska äta i veckan. Idag blir det doradafisk i ugn med vin-vinägrett över och hemgjord pommes frites till. Senare i veckan blir det brytbönor med olivolja och vitlök, äggplanta, ibericokött...
Älskar spansk mat.
Så mycket smak, varenda tugga är en njutning.

2 kommentarer:

  1. Var utbudet på mat så skräpigt i Sverige? :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öh... Hm... Vad ksa jag svara här för att ingen ska ta illa upp? Nä, skojar bara. Vi har ätit himla god mat, men jag tyckte om att komma hem till vår egen vardagsmat också.

      Radera

ny gadget

ny gadget