torsdag 24 januari 2013

Om kött och skållade kaniner

Jag kände mig jättemesig när vi var på Mercadona och handlade. Äter man kött ska man stå för det.
Att gömma köttet i fåniga namn som nöt och sånt, som gör att man slipper tänka på vad det faktiskt är, är bara löjligt. Köttet görs i ordning och paketeras snyggt för att ytterligare ta ett litet steg från vad det faktiskt är. Dött djur.
Kött ska inte likna kött för mycket, det är så vi vill ha det, eller hur?

Jag äter kött.
Inte varje dag, men varje vecka. Och då, för det mesta, kött från djur som har behandlats någolunda hyggligt.
Hellre vilt än fabriksdjur, tycker jag. Och fram för att äta alla delar av det döda djuret, inte bara de finaste bitarna.
Det är jag dålig på.
Spanjorer är bra på det.

Där i köttdisken, precis bredvid "eko"kycklingen låg det kaniner. På marknaden ser man alltid pälsiga kaniner hänga i bakbenen i kycklingståndet, men här var de skållade och inplastade. Hela djur, med de långa benen nakna och små vita hål där öronen har suttit. Ett litet litet ansikte. Den var oväntat tung, kaninen som jag lyfte upp.
Jag tyckte att det var riktigt obehagligt.

Vad vill jag ha sagt med det här inlägget?
Vet inte riktigt. Det blev nog lite svamligt.
Vad har ni att säga om det?

8 kommentarer:

  1. Alltså... Jag äter fisk, fågel och skaldjur och kan knappt förstå att jag klarar av att göra det. Annat kött har jag inte ätit på mer än 20 år. Precis som du skriver: Dött djur. Vidrigt är vad det är, hur det än är förpackat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför slutade du att äta rött kött?

      Radera
  2. Jag har blivit väldigt fjollig och kan inte äta vare sig kött, fågel, fisk eller skaldjur. Bara tanken på att ha någon annan död varelseskropp inuti mig får mig att må illa.
    Sen har jag inget emot att andra äter kött men det är väldigt viktigt att man ställer nya krav på "industrin", det är inte OK med djur som föds upp i bur, sprutas fulla med hormoner och antibiotika och som vadar upp till halsen i sin egen avföring. Det är väldigt viktigt att visa var köttet kommer ifrån.
    Att det har varit en levande varelse förut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej , det är inte okej med burdjur. Fabriksdjur som avlas sönder. Djur som inte behandlas som levande varelser. Det är bra här i Spanien med ibeicogrisarna. Man får kolla på etiketten så att det itne är ett fabriksdjur man får, men det är inte svårt att få tag på kött från grisar som har levt väl, som springer omkring i enorma hagar, äter ekollon och badar i bäcken med sina kompisar tills det är dags för slakt.

      Radera
  3. Jag äter helst jagat kött och absolut uppfiskad fisk, aldrig frân fiskodlingar. Kaniner och harar blir ju uppätna av andra djur, det är kanske äckligt men trots allt naturligt. Tycker det däremot är hemskt hur framför allt hönsen behandlas.

    SvaraRadera
  4. Alltså det här är en delikat fråga. Jag tycker också det är hemskt med djurfabriker, såg någon videosnutt från en kycklingfabrik, där de körde med maskiner och "sopade ihop" kycklingarna som sögs in i ett löpande band för slakt. Men sen är det ju det här med matförsörjningen i världen. Särskilt de fattiga delarna, som är beroende av någotsånär billig mat. Vi är ju dubbelt så många på det här klotet nu, mot när jag var barn. Hur ska alla få något att äta? Alla skulle väl teoretiskt sett kunna bli vegetarianer, men det krävs ju både kunskap och pengar för att få i sig allt som kroppen behöver. Att äta djur har jag inga problem med, jag är av uppfattningen att det var så det var tänkt från början. Men som sagt, det är en jobbig fråga. Helst skulle jag önska att jag var en sån som skulle kunna ha lite höns som jag pysslade om, och kunde slakta sen. Men det är jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har väl fungerat okej tidigare, när folk hade små jordbruk? Det är ju alldeles tokigt när man odlar spannmål att föda djuren med istället för att föda människor. Kött är mycket dyrare.

      Radera

ny gadget

ny gadget