tisdag 22 december 2015

Hur göra vid lämning av barn?

Med Disa har vi försökt lösa det så att jag jobbar bara på eftermiddagar när Jesús är hemma.
Men en del jobb måste göras på förmiddagen och då har vi de senaste veckorna lämnat Disa hos Jesús föräldrar, en eller två gånger i veckan.
Det brukar vara Jesús som lämnar, men sist var det jag. Och aj, vad det kändes i hjärtat.
Hans föräldrar vill alltid att vi ska gå medan de underhåller Disa i något annat rum, så att hon inte märker när vi försvinner och blir ledsen. Men det känns inte bra, hörrni. Jag föreställer mig henne när hon går och letar efter oss, ropar, inte hittar, inser att hon är ensam. Även om hon nu går bra ihop med sina farföräldrar. Nej, jag gillar det inte. Genom det här sättet lär hon sig att vi kan försvinna när som helst när vi inte är i samma rum. Hon kan ju inte veta om vi åker dit (eller någon annanstans) bara för att hälsa på allihop, eller om vi, hennes föräldrar, rätt som det är försvinner.
Kanske en och annan tycker att jag är fånig nu. Men när vi kommer för att hämta henne och stannar en stund hon Jesús föräldrar för att prata elelr äta klänger hon sig fast vid oss, det går inte att gå någonstans utan att hon ropar och springer efter.
Lilla unge. Vi får inte göra så här mot dig. Man får inte lura ett barn så.
Jag tog upp det med Jesús, och han håller i princip med mig. Men menar att hans föräldrar gör oss en tjänst som tar hand om Disa, och att vi borde göra det så enkelt och smidigt som möjligt för dem. Inte låta dem ta hand om en gråtandes Disa.
Jag vet inte om hon skulle gråta om vi bara sa hej då.

Men hon måste ju kunna lita på oss.
Jesús föräldrar har erfarenheter av barn. Det har inte jag. Att en förälder försvinner ljudlöst när barnet lämnas, den metoden används alltid hos dem, med alla barnbarn.
Men jag gillar den inte alls. Nästa gång, som blir efter jullovet, blir det ett riktigt avsked istället.

Vad säger ni om detta med avsked?

26 kommentarer:

  1. Enligt barnpsykologen ska man alltid säga hejdå ordentligt, oavsett hur ledset barnet blir. Din känsla är helt rätt så stå på dig!

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde så som du säger en gång när min dotter var 1,5 år, var borta 1 timme, och hon blev helt besatt efteråt, jag kunde knappt gå på toa. Så efter det säger jag alltid hejdå, men jag har läst att man ska göra det kort även om de blir ledsna. Så jag säger hejdå, Mamma älskar dig och kommer tillbaka om en stund. Efter det har vi inte alls haft problem, även om hon kan bli ledsen i ögonblicket jag går och det går över på 1-2 min. Gjorde likadant på förskolan när hon började vid 1 år 11 mån och det gick jättebra. Hon ska strax fylla 4 och nu kan jag säga jag kommer efter mellanmålet så hon har en uppfattning om när jag kommer. Har gjort likadant med lillkillen som började förskolan för någon månad sen, 1 år 9 mån. Visst har han varit ledsen vissa dagar precis när vi lämnar men han kurar in sig så gott i frökens famn och det är över på någon minut. Tror att om man tvekar när de börjar gråta så ger man intrycket att man själv inte litar på/vill lämna dem och de uppfattar det. Finns mycket intressant att läsa om detta. Bla har Petra Krantz Lindgren (tror namnet är så) en väldigt intressant artikel om att det måste vara okej även för barnet att visa alla känslor, tex i samband med lämning och att vi föräldrar måste låta dem vara ledsna när de vill.

    Lång utläggning, förlåt, men hoppas det var till någon hjälp. Här på Balkan lämnar de flesta barnen med mor- farföräldrar från tidig ålder men jag har gjort det väldigt lite då jag inte haft behov. Många anser att barnet ska lära sig bli tryggt från början med andra men jag har velat vänta tills de kunnat uttrycka sig. Olika sätt att se på lämningar etc men jag tror det allra viktigaste är att man kan känna sig trygg att barnet är i goda händer när man lämnar för de känner av om vi blir stressade. Likadant att de låter sig bli tröstade av den man lämnar med, för hon kan ju faktiskt bli ledsen efter Du gått med. Tror inte barnet gråter många minuter om alls om du säger hejdå.

    Hoppas det ordnar sig och god jul!! Mvh, C

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul själv!
      Och tack för den långa kommentaren. Fint att få läsa om hur någon annan har gjort.
      Här i Spanien har många åsikter om att barnet ska börja på förskola tidigt, men jag tycker att det är onödigt när det inte finns behov. Vill också att min lilla ska kunna uttrycka sig, gå stadigt och... kunna försvara sig och ta hand om sig lite först, innan hon börjar.
      Hittade och läste inlägget av Krantz lindgren. Bra skrivet! T

      Radera
  3. Jag tror att rekommendationen är. Berätta kort lite i förväg: Idag ska du vara hemma hos farmor och farfar. Sedan när man kommer dit. Man är jättelugn, trygg, positiv. Tar lite tid till att klä av, komma in, barnet hinner orientera sig och helst sysselsätta sig helt själv. Eller farmor och farfar kanske börjar läsa böcker typ, tar fram en aktivitet. Sedan säger man: Nu gâr mamma, hejdâ älskling, jag/pappa kommer och hämtar dig efter mellanmâlet. Och om det blir grât. Eventuellt en lugn kram om det inte förvandlas till paniskt fastklamrande. Mamma mâste gâ nu. Hejdâ. Och sâ gâr man. En del barn tycker om att vinka i fönstret, det var vissa barn som fick göra det pâ vâra förskolor som kanske hade lite svârare med separationen. Jag vet inte om det hjälper. Och farmor och farfar ska inte ta det personligt, som att de inte duger, eller blir stressade, de ska bara trösta, krama om och vara trygga och lugna.
    Men man ska alltid alltid alltid säga hejdâ! Nu vet jag inte, men det tycker jag är vad jag läst mig till i alla fall...
    Kanske ni inte behöver göra stor grej av det, du hinner ju säga hejdâ innan ni kommit in annars men säga hejdâ tycker jag du ska göra; om det är precis innan ni lämnar för att undvika konflikt med farmor och farfar, kan du väl säga typ innan ni ringer pâ dörren: nu är vi hemma hos farmor och du ska stanna här mamma säger hejdâ men jag kommer tillbaka. Sedan kan de köra sin metod utan att veta om att du redan sagt hejdâ pâ svenska???

    SvaraRadera
  4. En sak till. Separationen brukar se olika ut beroende pâ vem man lämnar till. Det kanske är självklart? Men vi har aldrig haft grât pâ vâr första förskola eller hos mormor och morfar. Med mormor och morfar typ knuffar barnet ut oss och säger självmant hejdâ, mamma gâ nu... Inte jättekul det heller för mammahjärtat fast man blir glad för barnets skull ;o) Däremot hos farmor kan barnet bli oroligt bara jag gâr pâ toaletten och pâ vâr andra förskola var han ledsen i flera veckor och sade i flera mânader att han inte ville gâ dit och det var hemskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fy, vilken situation, att behöva lämna sitt barn på en förskola som hen inte trivs på!

      Radera
  5. Superviktigt att säga hejdå tycker jag!
    Mina barns kusin lät inte sin mamma gå på toaletten när de var hemma hos mostern eftersom hon visste att mamman kunde försvinna när som helst.
    Men man ska nog tänka på att inte dra ut på avskeden utan bara säga att nu går jag, hejdå! Och utan att tveka eller vända om, kan hända hon blir ledsen men det går nog snabbt över, du kan ju ringa 5 min senare och prata med farmor/farfar för att känna dig lugn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jobbigt med barnens kusin. Hade de också en sådan metod, som mina svärföräldrar?

      Radera
  6. Jätteviktigt att säga hej då tycker jag också! Det är nog en konflikt jag skulle välja att ta. Körde lite "välja mina strider" med svärföräldrarna och kulturkrockarna...
    Dock inget långt utdraget avsked men absolut säga hej då och sen GÅ. Inte dra ut på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det. Välja sina strider. Den här väljer jag att ta.

      Radera
  7. Ni kan ju även börja öva hemma på att säga hejdå och gå iväg och sen komma tillbaka glatt. Som nån skrev ovan kan du ju även förklara och säga hejdå innan på svenska.

    Detta är en gammal sak som jag inte anser är ok. Jag tror att alltid vara ärlig och förklara. Snart vet ju Disa om att ni kommer gå men jag tror att ni slipper hennes oro och att hon inte vill lämna er.

    Snabbt enkelt glatt hejdå. När hon har kul är glad med farföräldrarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemam säger vi alltid hej då ordentligt, den förälder som går.
      Jag tror också på att vara ärlig och förklara!

      Radera
  8. Det är nog viktigt att saga hejdå tycker jag. Men précis som manga här ovan sade så är det bäst att saga Hej då och sedan gå, inte bli kvar ock trösta om det blir skrik. Det blir emotionellt väldigt tungt för barnet med ett utdraget hejdå och där barnet hinner tro att mamma ska inte gå eftersom hon blev kvar. Att gå när ens barn skriker känns inte kul, men skriket går ofta om efter några minuter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror på det, ett snabbt avsked.Och att kunna gå även om barnet skulle gråta.

      Radera
  9. På vår förskola säger vi att det är mycket viktigt att säga hejdå. Först och främst för förtroendet för föräldrarna. Barnen måste lära sig att när föräldrar säger hej då betyder det att de går. Om de inte gör det så stannar de nära. Även om det är jobbigt så är det viktigt. Hon är ju liten än, men förklara innan ni kommer till farmor att du kommer att läsa en bok/ spela nåt spel (något som tar slut. En bok läser man till slutet och stänger), och efter det kommer du att säga hej då. Och så gör du det och går. Hon kommer lugna sig snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket bra tips att göra något som tar slut, innan avskedet!
      Hon är liten, men begriper så mycket. Jag förklarar att jag ska lämna henne där, när jag lämnar henne, men har gjort det utan ett riktigt avsked sedan. Tyvärr.

      Radera
  10. Som tur är så har jag nästan aldrig behövt utsättas för detta som mamma. har en son som är så trygg i sig att det mer varit "Hej då mamma, ses sen!"
    En vän lämnade sitt baarn och det var tårdrypande, barnet skrek och var så ledset, mamman våndades. Men när mamman kom till jobbet så ringde hon dagis (förlåt, förskola!) och de sa "Va? Nä, hon slutade gråta så fort du gick!".

    Det där tror jag är viktigt också. Det är ju inte helt otänkligt att barnen beter sig så som vi förväntar oss att de ska bete sig, dvs att "oj så svårt det är alltså ska det gråtas". Om du förstår hur jag menar. Barn är ju trots allt oerhört perceptiva.

    Så jag kan bara hålla med, ett snabbt och glatt "Mamma älskar dig, nu ska hon åka till jobbet och kommer sedan och hämtar dig. Puss och kram! Hej då!" och sedan knappt se sig om. Men där får man känna efter, vissa barn älskar den där sista vinkningen i fönstret (som min son) och det bidde en utskällning sedan om man missade den.

    Det det väl egentligen alla, att få säga hejdå ordentligt är bland det viktigaste som finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det är vitkigt för alla, att få säga hej då ordentligt!
      Skönt att det har varit enkelt med sonen. Efter ett sådant hjärtslitande avsked som du beskriver är det nog bästa att ringa en stund senare, för sin egen skull.

      Radera
  11. du har helt rätt. jag är mamma, mormor o farmor o jag vet att du har rätt. lura aldrig ett barn. gråt är inget farligt, det går att trösta...
    god jul o tack för att vi får följa er...
    kram från anitha i blekinge

    SvaraRadera
    Svar
    1. God jul själv, och tack för att du följer med!
      Så är det ju, gråt är inget farligt. Det må vara jobbigt för Disas farförldrar, om hon skulle gråta, men barnet är ju den viktigaste här, inte farföräldrarna. De klarar sig.

      Radera
  12. Hej Annika, vi säger alltid hejdå, Signe blir alltid ledsen speciellt om det är jag som lämnar, men vi pussas och säger hej då och så vinkar vi alltid i fönstret oavsett om det är hos farföräldrar eller på dagis. Ledsamheten går snabbt över då de alltid hittar på något kul. Sen när man kommer för att hämta får man alltid världen bästa och största kram och puss. Så stå på dig, man ska inte lura barn, då naggar man på tilliten. God jul! /Hillevi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att få medhåll! Det kändes så fel, och så började jag läsa, och få kommentarer här, och vi är alla överens. Rena, klara hej då hädanefter! Jag tror också att OM Disa skulle bli ledsen så skulle det snabbt gå över. Jag försökte få Jesús att ta ordentligt avsked hos svärföräldrarna häromdagen, men han gjorde en halvvariant, gick utan att säga hej då men utan att de hade tagit undan Disa innan. Hon var jättearg på honom när han kom tillbaka, rev och bet. Det förtjänade han.
      God jul i efterskott!

      Radera
  13. Visst fick du boken om anknytningsteorin av mig? Du tänker helt rätt. Tror du inte att farmor och farfar förstår om du förklarar, även om de då kanske får en törn att det har gjort på ett mindre bra sätt? Deras stolthet är inte lika viktig som Disas trygghet att inte bli lämnad när hon minst anar det, eller hur? Säg hej då. Visst måste hon väl bli ledsen ändå en stund, när hon upptäcker att du eller Jesús inte är där? Om jag får säga så, så tycker jag det är en otroligt dum idé att komma på att göra på det viset. Det är ju i alla fall inte för barnets bästa, möjligen för de vuxna som ska ta hand om barnet. Men de har ingen talan. Tycker jag.
    Kram!!
    Åsa Mwansa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den fick jag! Måste läsa igen känner jag!
      Nej, det är inte alls för barnets bästa utan för de vuxnas! (Eller tror de att det är för barnets bästa...? Kan vara så.)
      Men nu blir det inga fler smitningar!

      Radera

ny gadget

ny gadget