onsdag 6 november 2013

Plåt-vampyren

Jag är ingen halloweenare, men kunde inte annat än stanna till när jag såg den enorma lådan i mataffären, lådan som var full av plåtaskar formade som spöken, pumpor, vampyrer och monster.
Så söta!
Och de innehöll choklad!

Det var förra året, och jag köpte ingen.
När lådorna var tillbaka det här året tänkte jag, att i år måste det bli en ask, men jag köpte ingen förrän då nästan alla askar var slut. Stod bara en liten kartong vid varje kassa med kvarvarande spöken och en vampyr.
Det blev vampyren.
 När jag öppnade den hemma upptäckte jag till min glädje att chokladen i den var stora, runda chokladhalvor inslagna i guldpapper. Himla fina.
Två dagar senare var jag tillbaka för att köpa en till, nej två, för jag skulle ge en till Jesús också, men då var askarna slut.
Vilken besvikelse.
- Men varför köper du inte någon annan choklad då, undrade Jesús.
Han fattade inte.
Det var ju inte bara chokladen. Det var ju alltihop. Gulpappret, de tjocka, halva chokladkulorna, monstret i plåt...
Och då skrattade han så där igen, som om han inte kunde sluta, och pussade mig i ansiktet och på håret gång på gång.

Slå in kakor eller choklad eller te i världens finaste ask. Jag är en ask- och burkmänniska. Jag väljer asken före innehållet.



2 kommentarer:

  1. Den där var ju superfin! Jag förstår att du blev besviken :) Det är svårt att motstå askar som är så där fina och detaljrika...Har köpt kakor som är äckliga just för att få burken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också! Fast senaste kakburksköpet var det riktigt goda pepparkakor i. Och burken är makalöst fin! Bra köp alltså!

      Radera

ny gadget

ny gadget