söndag 1 december 2013

Forsta advent

Nej, det gick inte vagen, vi gor ett nytt forsok med datorn pa tisdag kvall. Da tror jag att det ska ordna sig. Jag ar hjartinnerligt trottt pa det har viruset, och saknar att blogga.
Tills dess kommer ytterligare ett par inlagg utan prickar och ringar over vokalerna!

Det ar forsta advent idag. Jag kommer pa det da och da. Tanker pa vilken skillnad det ar. Sverige - Spanien. Har uppmarksammas inte forsta advent. Ingen av de andra adventerna heller.
Jag fick syn pa en svensk psalmbok som blivit kvar hos Jesús foraldrar. Jesús kopte den en sommar i Sverige. Jag bladdrade framett par adventspsalmer som han sjong sa dar utan vidare, utan att ha hort dem forut. Han kan sant, sjunga efter noter.
Har har inte folk psalmbocker. I den katolska kyrkan sjunger inte kyrkbesokarna, bara prasten.

Jag hade tankt satta upp min roda adventsljusstake idag, men det far bli i morgon istallet, for jag har inte hunnit mala klart fonsterbradorna.
Har har man inte fonsterbrador, sa vi akte och kopte en brada som vi sagade itu. De bada bitarna har sandpapprats och nu malar jag dem, och redan i morgon ska atminstone en av dem vara uppsatt, med adventsljusstake pa! Och blommor! Jag tror att det kommer att bli fint, men kanske tycker spanjorer som kommer hit att det ser konstigt ut? Med en hylla under fonstret?

8 kommentarer:

  1. Jag håller med...samma här. DEssutom misstas min adventsljusstake för en menorah eftersom den liknar den som judarna har till hannukka...Julstämningen är bäst i SVerige :) Säger jag helt opartiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, julstämning är bäst i Sverige!
      Lustigt med ljusstaken!

      Radera
  2. Jag letade som skam efter en ljusstake för fyra ljus när vi bodde i Dublin. Det var inte helt enkelt, men jag lyckades. Då klarade jag mig utan adventsstjärnan. Den är annars det viktigaste adventspyntet för min del.
    Fönsterbräda fanns inte i Dublin heller, men vi hade djupa fönster så det gick att ställa saker där. Fast vi hade inte mycket blommor, var lixom ingen idé när fönstren var så dragiga o kalla.
    Den sjuarmade ljusstaken är en julljusstake i min värld. Den ersätter stjärnan dan innan julafton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint med den sjuarmade ljusstaken som en julljusstake. Det har jag inte hört förut.
      Jag ville tända de där fyra ljusen för några år sedan och köpte ett fat och ställde fyra ljus på. Det var inte det samma. Sedan tog jag hit en stake, men det fanns ingen vitmossa så jag fyllde den med jord och olivblad. Rätt fint

      Radera
  3. Jag köpte en adventskalender från body shop här i Madrid, ett par dagar innan man fick börja öppna den. Tydligen hade den sålt slut i Sverige och Finland ren i oktober... Inte så populärt med adventskalender här inte.

    Carina

    SvaraRadera
  4. Svenska psalmer? Finns det något mer menlöst? De flesta psalmer som sjungs under gudstjänsterna (jag menar allsången då alla ska sjunga med) har dels ett ytterst deprimerande budskap, de låter exakt likadant som den förra psalmen som sjöngs, de går alla i exakt samma deprimerande tempo och de får allsångsdeltagarna att låta extremt uttråkade. Mer gospel till Sverige!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du låter som Jesús! Om du prataed mer spanska skulle du veta hur mycket ni har gemensamt! (Fast gospel tål han inte.) Svenska jul- och adventspsalmer är fina och mysiga och låter inte likadant och är inte deprimerande!

      Radera

ny gadget

ny gadget