måndag 1 april 2013

Påsk i Sevilla

Med näsan i pluggböckerna glömde jag nästan av att det var påsk.
Det går ju inte an om man bor i Sevilla! Här som påsken tas på så stort allvar.
Så efter middagen i torsdags promenerade vi till centrum, jag och Jesús, för att titta på cofradías, påskprocessioner, så att jag skulle få lite påskkänsla i mig.


Klockan var tio på kvällen och det visade sig vara en utmärkt tid för att titta på processioner. Kära nån, så lätt det var! Så lite folk! Alla spanjorer var nämligen på väg hem för att äta middag och vila inför den långa natten mot långfredagen.
Processioner pågår under hela veckan, men just natten mot fredag är de allra mest populära figurerna ute på gatorna. El Gran Poder, El Silencio, Los Gitanos, La Macarena förstås, La Esperanza och El Calvario, som jag inte har koll på vilken det är.

För er som inte hänger med riktigt så kan jag snabbt berätta att under påskveckan tas de gamla kristusfigurerna och jungfru Mariorna ut ur sina kyrkor. De bärs till katedralen, passerar den och förs tillbaka till sin kyrka. De står på stora, mycket dekorerade och mycket tunga silver... öh, lådor. Boxar. Vagnar utan hjul... Äh, vad säger man?Det finns ofta flera orkestrar i leden och framför och bakom går nazarenos som de som inte är vana tycker ser ut som ku klux klan-medlemmar. De går som botgörare eller för att visa sin tacksamhet för något som har hänt. Enligt traditionen i alla fall.
Här och här kan man läsa mer.

Nazarenos.
Dessa berömda processioner är ute hela natten, och det samlas otroliga folkmassor längs gatorna och på torgen för att få en skymt av figurerna. Vilken  folkfest! Folk är ute ända till frukosttid nästa dag. Man kan tro att det är aprilferian som är Sevillas högtid, men det är det inte, det är Semana Santa.

Vi stannade vid vackra Plaza del Cristo de Burgos och väntade in Exaltación, som inte dröjde särskilt länge.

I den här pason hålls kristusfiguren uppe av rep.
Maria-figuren såg vi också.




Det luktade så gott av apelsinblommorna som blommade.
Azahar. Jesús favoritdoft.
Vi funderade på att leta rätt på Pasión, men insåg att den var ganska mycket försenad, så vi gick hem. Var nöjda ändå.

Tänk om man kunde se Sevilla uppifrån de här dagarna. På natten. Se hur ljusen rör sig genom staden. Alla tända ljus. Parader av levande ljus. Och stora, täta fyrkanten av ljus, själva pason, de medeltida kristusfigurerna och utsmyckade Mariorna, omgivna av ljus...

12 kommentarer:

  1. Känns väldigt exotiskt om man jämför med påsken här hemma. Här är det ju mest ägg och barn i rutiga förkläden som gäller ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är stor skillnad! De som tycker om påsken tar den på stort allvar, och inget värre kan hända under veckan än att det regnar, eftersom processionerna ställs in. Inte en droppe får falla på de gamla figurerna.
      Jag berättar om påskkärringarna, vilket spanjorerna tycker är lustigt, och det här med påskägg tycker de är en riktigt bra idé!

      Radera
  2. Ja, det är oerhört vackert faktiskt. Man känner tyngden i påsken i Spanien. Här i Sverige är det mer en glad vår-högtid. Musiken gör det hela väldigt mäktigt... och kläderna.. men det kan bli trångt i Sevilla på vissa gator, man får se till att gå där man kan komma fram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man ser ordentligt och det är en duktig orkester och duktiga costaléros är det en upplevelse. Hur den tunga kolossen rör sig i takt med musiken. I Malaga, tlll exempel, bärs pason på utsidan, eller hur man säger, de är alltså inte inne i den. Det är inte alls samma sak, vad jag har sett (på tv).

      Radera
  3. Tack för att du tog med oss till påskfirandet i Sevilla Annika. Det är intressant och spännande att läsa om en helt annan vardag än den jag lever i.

    Jag hoppas att du har njutit av en riktigt fin påsk Annika och lycka till med studierna.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt fina påskinlägg i din blogg! Jag fick en sådan påskkänsla av det!

      Radera
  4. Jag är glad att jag sett det där en vivo, men jag gillar det inte... För mycket folk, för obehagligt. Jag är väl en mes. Uppifrån med alla ljus är det säkert supervackert!

    Anna Granström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänkt dig hur dessa ljusflottar måste flyta runt i staden...
      Folkmassorna som ibland bildas är otäcka, och kan bli rent farliga. Man får vara försiktig med vilka gator man väljer.

      Radera
  5. Intressant läsning och fina bilder.

    SvaraRadera
  6. Go To Seville: Påskfirandet i Sevilla är verkligen unikt! Så otroligt intensivt, och såååå mycket folk. Lite jobbigt med "la bulla" men det går inte att låta bli att fascineras av Semana Santa i Sevilla. Och det finns ju dem som verkar leva för detta hela året. Svårt att förstå denna passion för en utlänning ... #LanguageHoliday #Spain #GoToSeville #språksemester #spanska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Semana Santa i Sevilla är helt fantastisk tycker jag, otroligt faschinerande. Och fruktansvärt jobbigt, med alla folkmassor som man inte kan ta sig förbi...

      Radera

ny gadget

ny gadget