måndag 29 april 2013

Knep mot myggen

Vi har olika sätt att hantera elände. Så är det bara.
Jag drar täcket över huvudet och kniper ihop alla luftspringor.
Jesús använder fantasi och informerar sig.
Det handlar om myggen förstås.
Vi har båda blivit rätt bitna, men Jesús tar verkligen illa vid sig när det händer. Han förbannar de små odjuren som håller honom vaken på nätterna och tvingar honom gå trött av sömnbrist till jobbet på morgnarna.

De senaste dagarna har han testat olika metoder för att skrämma bort myggen.
En halv citron med instuckna nejlikor på nattuksbordet.
Gammalt spanskt husmorsknep.
Fungerar bevisligen inte.

Koka te med citronsaft att smörja in kroppen med.
Fungerar bevisligen inte.

Skära av toppen på en petflaska och sätta den ut-och-in, så att säga. Så att myggen flyger in i det lilla hålet, lockandes av en doft av torrjäst i vatten.
Fungerar bevisligen inte.
Efter två dagar åkte flaskan ut ur sovrummet.

Han vill nu testa kemikalier.
Inte jag.

Det finns väl sådana där lampor som de bränns ihjäl mot? Eller?
Har ni andra tips?
Inte för min skull, utan för Jesús
Eller, för min också. Det börjar bli påfrestande det här.

11 kommentarer:

  1. Det finns la sånna tabletter man sätter i en liten el-grej som man stoppar in i kontakten?

    Myggmedel annars... Finns inte det?

    SvaraRadera
  2. Hoppsan: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5518084

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg det. Tur att man är fattig och inte äger några hus då:)
      Nä, men det kommer nog att ställa till en hel del för många spanien-svenskar.

      Radera
  3. Kör på tablettgrejen, det är det bästa och jag talar om år av erfarenhet ja alla fall av norrländska mördarmygg och stäng fönster och dörrar.
    Kicka

    SvaraRadera
  4. Tuvilda och Kicka: Vi har testat tablettgrejen. Alltså, jag tycker att den är lite läskig. Vad är det man andas in? Vad händer om pipen går där och sniffar? Det funkar nu att stänga fönster och dörrar, men om en månad eller två, när temperaturen ligger runt 40 grader, då vill man gärna ha en liten luftström genom rummen.
    Myggmedel luktar så starkt. J får gärna använda det, men när han är själv! Inte när vi ska sova tillsammans! (Så hård är jag.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myggnät ja! Antingen för fönstren eller som en sänghimmel typ, så det hänger runt sängen. Vet inte vad som är mest effektivt.

      Radera
    2. Myggnät ja, det funderar vi på. Nät att täcka fönstren med. Fast inte lika mycket för myggen som för att katten inte ska hoppa rakt ut i intet från fjärde våningen. Kanske det vore något? Myggnät runt sängen?

      Radera
  5. Skaffa ordentliga myggfönster och kör tabletten på kvälllen innan ni ska sova alternativt använda myggspray som luktar ännu värre eller helt enkelt ligga vaken om natten
    Kicka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lutar just nu åt myggfönster. Men vi har den där tablettapparaten i någon låda någonstans, ifall det krisar riktigt. Det vill säga om jag börjar ligga vaken också:)

      Radera
  6. Jasminblommor på nattduksbordet ska funka, det sa man i alla fall till mig när jag bodde i Spanien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint! Alla knep är bra utom de dåliga, och vem sover inte gott med jasminblommor på nattduksbordet?

      Radera

ny gadget

ny gadget