fredag 25 november 2011

Svamp i pensionärshuset

Jag tycker att det är så roligt att gå och plocka i skogen. Svamp och sånt.
Har ju hittat ett eget kantarellställe också. Kantareller är den enda svamp jag förstår mig på,. tyvärr. Och nu har jag flyttat 350 mil ifrån kantarellstället.
Men det finns svamp i spanska skogar också, och nu har vi anmält oss till en kort svampkurs i grannbyn.
Klockan sju skulle vi dit för lite presentation.
Klockan sju var vi där. I pensionärshuset, där träffen skulle hållas. Säkert tio pensionärer stod och hängde utanför porten.
- Hej, vi...
Den gamle mannen avbröt med en bister nickning och pekade in mot lokalen. Vi gick in och hamnade i en lokal med ännu fler gamla män än vad som fanns på trottoaren.
- Nej, nej, sa en och tog Jesús i armen, det är nog inte hit ni ska. Gå upp för trappan där.
Och vi förstod att pensionärshuset används till annat än pensionärsträffar, för där på andra våningen stod fyra (yngre) män och plockade upp svamp på ett långbord.
Vi hade väl inte räknat med någon stor grupp, men det kändes lite snopet att inga andra än vi två hade anmält sig, och att vi skulle ut i skogen själva med de fyra föreningsmedlemmarna nästa dag.
Vackra kantareller lades upp på en pappersbricka, och jag ville gärna stoppa dem i fickan och sno med mig hem, men det fanns inte en chans, så som föreningsmännen pysslade med alla utställningsexemplar.
-Ja, kantareller ja, de är ätliga, men jag tycker inte om dem, sa killen som snabbt undervisade oss i svampkunskap. Den rörigaste introduktion jag hört. Minns en liten svamp som är utrotningshotad i Kina eftersom den anses vara afrodisiakum, och en stor svamp som man känner igen eftersom den ser ut att ha en bröstvårta på hatten, men det är allt.
Nåväl. Vet inte riktigt vad vi hade att göra där. Imorgon bitti ska vi samlas i pensionärslokalen igen för att tillsammans åka till en skog i Aracena och plocka svamp. På eftermiddagen blir det garbanzos i pensionärsbaren, och därefter genomgång av vad vi hittat.
Enligt svampkillarna har 70 personer anmält sig till imorgon. Det var bara inga av dem, mer än vi, som kom ikväll.
Men skoj ska det bli! God helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget