måndag 25 maj 2015

Rörigt inlägg om helgen

Ett lite rörigt inlägg om helgen.




I lördags gick vi upp tidigt för att åka till centrum. Vi åt crossiantfrukost på kafé och gick sedan åt var sitt håll, jag köpte svala bomullsklänningar till Disa, J köpte en svart Motörhead-body till henne.
Efter en stressig, kaotisk lunch som innebar Disa-matning, en jättebajs, gazpacho (Disas första, hon gillade den!), letande av busskort och en försvunnen hamburgare (den låg under min fot, jag som trodde att det var en toffel), stack Jesús iväg. två timmar senare följde Disa och jag efter, Jesús hade nämligen konsert med kören.
På plats fanns en liten konstbokmarknad som såg kul ut men som jag inte orkade titta på. Kompisarna var där och vi gick in. Disa sov men vakande en bit in i konserten till körens sång. Hon låg och tittade förundrat flera minuter, sedan började hon prata, och prata, och jag fick gå ut med henne under Yoko Ono-delen.
Disa och jag stannade på marken i pation med bokstånden runt om, ett par barn började leka med Disa och krypa omkring med henne. D var mest intresserad av de små fröna från träden.

Kompisarna åkte på födelsedagsfest en sväng, vi tog buss hem. Eurovision Song Contest, den tänkte jag inte missa. Jesús tyckte att jag var knäpp som tänkte stanna hemma för att se på tv.
Gänget kom till vårt område, J gick ut med dem för att äta sniglar medan jag och Disa tittade på ESC och åt chips (jag). Hon somnade precis lagom till rösträkningen. Jag höll de andra informerade genom meddelanden. Retades kanske en aning. Spanien slutade på 15 poäng. Låten var skräp. Tycker jag.
Läs gärna Carin Osvaldssons krönika om spansk schlager.

Söndag. Storstädning och matlagning till svensk radio. Nåja, så här var det: jag och Disa sov till 10.30. När jag vaknade hade J lagat mat, diskat, varit och röstat, ätit frukost, köpt frukost till mig (palmeras de chocolate). Jag gick ut i köket och gjorde chokaldmousse och lyssnade på svensk radio. Var glad över Sveriges vinst.
J:s grupp kom på lunch. Sedan åkte han iväg med dem för att göra klart en skivinspelning.
Disa somnade.
Vakande.
Gnällig.
Mycket trött, men kunde omöjligt somna. Inte äta heller.
Jag bestämde mig för att åka på bio.
J har haft flera konserter och massor av rep senaste tiden, medan jag har varit med Disa. Världens finaste, oh ja, men jag behövde komma ifrån lite. Jag hann till en 22.30-föreställning. Visste inte mycket om filmen; 52 Tuesdays, men den var bra. Måste fundera lite över den. Var helt ensam i salongen. Ångrade att jag inte köpt popcorn, ingen hade störts av knastret. Men det var ingen pocorn-film.
När filmen var slut 00.20 var jag ensam på hela bion, bara vaktmästaren kvar också, han som släppte ut mig. Skum känsla.
Funderade på filmen.
Lyssnade hela vägen hem på valresultatet i kommun- och regionvalet. Mycket intressant.
Hemma.
J och Disa sov.
Jag var hungrig, hade missat middagen och åt upp den överblivna chokladmoussen direkt från skålen.
Tänkte att det inte är vuxet att äta chokladmousse direkt från skålen klockan ett på natten.
Tänkte att jag måste upp tidigt som sjutton nästa dag - tiomånaderskontroll med Disa.
Satte mig att blogga.



6 kommentarer:

  1. "...jag köpte svala bomullsklänningar till Disa, J köpte en svart Motörhead-body till henne..."
    Klockrent!
    En hel biosalong för dig själv - lyxigt!

    Hoppas kontrollen gick bra idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jesús brukar säga att det verkar som om vi lärde känna varandra på internet:-) I vissa saker är vi rätt olika.

      Radera
  2. Jag tycker det var ett härligt inlägg. Om hur det är ibland. Jag beundrar dig för att du går på bio själv. Det vet jag inte om jag skulle våga. Däremot så älskar jag att åka till Carrefour eller IKEA alldeles själv vid 21-tiden på kvällen en vardag. Det är egentid för mig. Handla mat liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bit vardag.
      Jag har alltid tyckt om att gå på bio själv. Blir ibland besvärad om någon är med. Men Jesús får gärna följa med, han brukar kunna sätta ord på och förklara där jag själv saknar ord.
      Förstår dina egentidsturer.

      Radera
  3. Annika! Du får inte säga att Spaniens bidrag var skräp. Det var ju en av G:sons låtar :( Lite mer skaraborgs-anda tack! :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att G:son var inblandad! Han borde ju ha kunnat göra något för att det inte skulle låta så... spanskt!

      Radera

ny gadget

ny gadget