onsdag 19 november 2014

Begagnade barnkläder

Nästan alla Disas kläder har vi köpt begagnade.
Varför?
Flera anledningar:

  • Begagnade kläder har mindre gifter, de har tvättats många gånger.
  • De är billigare, barn växer snabbt ur sina kläder (utom Disa då). När jag köper något nytt märker jag verkligen hur dyra de där små barnkläderna är till nypris.
  • Större urval, man kan hitta en massa fina och roliga kläder som inte säljs i butikerna längre. Sådana kläder som på bilden går överhuvudtaget inte att få tag på här, där det är rosa, blått och vitt som gäller till små bebisar.
  • Jag tror på återanvändning.

Bra anledningar till begagnade barnkläder tycker jag, så det är ju synd att jag bor i Sevilla då. Ni som bor i Sverige kan gå på loppisar och i second handaffärer och leta barnkläder när ni vill, där har minsta by en second handaffär eller två.
Inte miljonstaden Sevilla.
Second handutbudet är nästan obefintligt. Förmodligen för att det fortfarande är ganska illa ansett att köpa något i andra hand, troligen på grund av den fattigdom som rådde i Spanien tills ganska nyligen, Här är det viktigt för många att visa att de har pengar.
Att få vänners barns kläder är inga problem, men att köpa second hand? Nej nej.¨
Vi har släktingar här som inte bör få veta varifrån Disas kläder kommer.

Varifrån de kommer? Nästan alla kommer från nätbutiken Minimera, som enbart säljer begagnade barnkläder (lite nytt också, men till billigare pris). Toppenbra sida, tycker jag!
Rekommenderas!

När vi åker hem till Sverige i jul ska vi föröska köpa med oss kläder så Disa har ända till sommaren.



12 kommentarer:

  1. Självklart är det bra med återanvändning! Barn använder ju inte kläderna speciellt länge heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag lägger hellre mer pengar på kläder som används länge.

      Radera
  2. Samma sak här! Mamma dammsög second hand-affärer i Sverige och tog med hit, här finns inte mycket att få tag på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det second han i Colombia? Hur ser folk där på saker som köpts i andrahand?

      Radera
  3. Intressant det här med hur det i Sverige är "inne" med second hand, nästan status, skrytfaktor medan i Spanien så ses man som fattig och det verkar vara typ det sämsta man kan vara...? Att man (som svensk) vill köpa second hand är nog mentalt svårt att förstå. Precis som att man medvetet inte tvättar sitt barn med parfymerat schampoo, vattenkammar, tar på barnen finkläder och låter sina barn smutsa ned sig. Intressant kulturkrock! Svenskarna som vill att barn ska vara barn medan spanjorer anser att de är mala madres, låter sina barn springa runt smutsiga på gatan som fattiga...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är nog tvärtom. Här förstår ingen att vi väljer att köpa second hand.
      Eftersom jag inte umgås med andra föräldrar, varken spanska eller svenska, så vet jag nog inte så mycket om hur andra ser på saker och ting. Vet bara att en del här tycker att vi klär Disa som en pojke, bara för att hon inte bär rosa och har örhängen och klänningar. Det fina är ju att Disa har två kulturer, och vi väljer det vi anser bäst från varje kultur.

      Radera
  4. I spanien köper man ju däremot mycket på billiga marknaden (Kinakopior, piratkopior) och det gör inte jag, det går emot för mig som designer och för alla konstiga gifter etc. Så det ses nog inte fel att köpa billigt utan just second hand. Jag fick höra av en svensk släkting att mitt barn såg ut som i filmen "about a boy" - ja, nedvärderande och att mitt barn skulle bli mobbad i skolan om jag inte klädde honom enligt normen och mer "pijo". Alltså i Sverige 2014. Så i Sverige är det lätt att tro att alla klär barnen könsneutralt men så är det ju (tyvärr) inte. Det är min son och en pojke till bland sisådär 40 barn på förskolan som kläs mer färgglatt. Nästan alla flickor kläs jättesött, i rosa/lila etc.

    Jag har inte köpt så mycket själv second hand men försöker handla ut ekosortimentet utan tryck. Sen har jag skänk bort nästan alla urvuxna kläder. Sålt några få finare dyrare plagg som ytterkläder/skor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trist. Jag tror ju och hoppas att Sverige ligger före Spanien i jämställdhetsarbetet, att svenskar är lite mer könsneutrala, men så är det kanske inte. Lite besviken faktiskt. Får väl se själv när vi åker till Sverige i jul.
      Det är som du säger, det är inte priset det handlar om utan rpecis det att det är second hand.

      Radera
  5. Jag älskar att handla second hand! I Sverige handlade jag nästan allt på Höst- och vårloppisen i Saltsjöbaden och Minimalla på perrongen i Sickla. Här har jag nu äntligen hittat en butik för Second-hand barnkläder i Cascais, men det räcker inte riktigt, tyvärr. Det suger att behöva köpa nya barnkläder! Köper gärna begangat till mej själv också om jag hittar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du har hittat en butik! Här finns en för begagnade barnprylar, och lite kläder säljer de också.
      Nya barnkläder är grymt dyra! En del yttepytteplagg kostar samma som vuxenkläder.

      Radera
  6. Jo alltså spanjorerna vill inte ha något begagnat, speciellt inte av främmande människor. Fast i och med krisen har en del second hand-butiker öppnats. Om man köper en begagnad bil så litar man inte på andra och på att de faktiskt tagit hand om bilen som de påstår att de gjort. Och barnen kläs ju så dockfint och perfekt, så då måste kläderna vara splitternya (och strukna).

    Allt detta gör det så komplicerat att ha barn i Spanien (har inga själv, men tycker det verkar vara så). Man ska ha egen bostad, för barn kan inte bo på hyra. Man ska ha ett jobb som man helst inte blir sparkad från då man blir gravid, så kan inte vara ny på arbetsmarknaden. Man ska ha en massa besparingar för att kunna köpa allt åt barnet och eventuellt ta ut lite obetald mammaledighet efter de fjuttiga 4 månaderna man får. Sen ska man passa upp på barnet tills det fyller 40 typ; laga hemgjord mat 2ggr om dagen, föra till och hämta från skolan tills barnet är typ 15 år, stryka dess kläder etc etc. Som tur är spanjorerna barnkära, för annars tror jag ingen skulle ha barn....

    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste fundera lite på det här. Återkommer.

      Radera

ny gadget

ny gadget