lördag 12 oktober 2019

Händelserik nationaldagshelg

Helg igen!

I dag är det Spaniens nationaldag. Det är ett nationaldagsfirande som aldrig kommer att bli som norrmännens, eller ens svenskarnas. Spanien är ett så splittrat land att man i första hand känner sig som andalusier eller bask, före spanjor.

I dag ska jag jobba som guide. Det är ju inte klokt egentligen, att jag tackade ja till guidejobben den här hösten också, med tanke på båda barnen samt mitt vanliga jobb (fast då var jag föräldraledig och hade inte börjat jobba halvtid än), men det gjorde jag i alla fall. för det är ju så roligt! Tips till alla som är intresserade av guidejobb, det är precis lika roligt som det verkar! Så den här lördagen tillbringar vi i Sevilla, ska väl passa på och fixa lite ärenden, Disa ska träffa farfar och kusiner, och sedan hem till Aracena. Jag har tänkt åka iväg själv till Almonaster på kvällen, själv, för det är den årliga Jornada Islámica. Jesús kommer att vara trött, han hade en spelning med sin grupp i Córdoba i natt och kom till Sevilla väldigt sent, eller tidigt, beroende på hur man ser det. Japp, det är mindre stressigt att sova här innan mitt guidejobb, än att försöka få iväg oss alla klockan sju på morgonen.

I morgon, söndag, ska vi ha städdag. Den stora Feria del Jamón närmar sig och vi kommer med största sannolikhet få besök. Dessutom är det krisläge. Huset måste städas och rengöras. Vi tänkte ta ett par tretimmarspass, den ene städar medan den andre är iväg med barnen, annars funkar det inte. Men det lutar åt att Jesús får ta båda passen, för själv ska jag till Almonaster med Goretti och alla våra barn. Det blir skoj! Just det, det vet inte Jesús än. Men han gillar inte Jornada Islámica, så jag vet att han inte vill följa med.

Och sedan blir det måndag, då är både Jesús och Disa lediga från skolan, så om jag jobbar undan i helgen (när då?) åker vi på utflykt till Portugal och äter något gott till lunch. Bra plan!


Vad har ni för helgplaner?

2 kommentarer:

  1. Haha, vad kommer Jesús att tycka om att få hela städuppdraget?1 Här skulle det också behöva saneras men det är ju så tråååååkigt! Är inne på fjärde dagen med kämpandet med köksskåpskrypen, de verkar ha hittat lite fäste i skarvarna och hyllplanen sitter fast. Skåpet står tomt och jag tvättar med klorprodukt. I går kväll tog jag insektsspray och sprayade alla kanter som en galning och slängde sedan igen skåpluckorna. Inga kryp än så länge ... Men alla matvaror står i plastpåsar i täta burkar i matkassar i vardagsrummet just nu. Vill se först om det dyker upp något innan de ställs tillbaka.

    Låter ju jättetrevligt med en tur till Portugal! Din plan låter jättebra! Ska bli spännande att få höra om resultatet.

    SvaraRadera
  2. Jesús åkte helt fel dag till Almonaster förra året, så nu tror han att han tycker lika illa om att åka dit som till valfritt köpcenter i Sevilla... Bra för mig!

    Kämpa på! Hoppas att detta med insektssprayen löste det hela!
    Portugalutflykten avbröts i förtid på grund av regn. Reseberättelse är tänkt att komma!

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget