fredag 20 januari 2017

Kallt i Andalusien

Det är kallt i Spanien nu. Det snöar i stora delar av landet, och även vi i söder har fått lite snö. Det snöade natten till torsdagen i Aracena, och grannbyarna fick snö som lade sig på marken.
Ute var det 0,5 grader på förmiddagen, men jag klagar inte, för det här huset är bättre byggt än lägenheterna som vi har bott i, så inne var det ändå 12,5 grader. Vi tänder brasa och sätter på elementet när vi är i vardagsrummet. Till natten bär vi upp elementet till sovrummet, och där får det stå på hela natten. I arbetsrummet får en liten kupévärmare stå på då och då. Man går inte gärna ut ur det för tillfället uppvärmda rummet. Det tråkiga med husen här är ju annars att de är helt oisolerade, har enkelglasfönster och att det blåser in genom dörrarna. Så det blir kallt igen direkt när elementet stängs av.
Vi ska plocka fram vår lorito nu. En liten grej som man hänger i en krok under bordet, och på bordet läggs en stor, tjock duk som håller värmen instängd under den. Och så sitter man där med varma ben och fötter under duken.



En liten fortsättning på något bara; den där sjukdomen som Jesús väldigt lätt fick antibiotika för förra veckan, visade sig vara ett magvirus som gick över efter tre dagar. Jag är fortfarande irriterad på läkaren som skriver ut antibiotika så lättvindigt.
Jesús tog den inte.


8 kommentarer:

  1. Uuuuh... Kallt i Andalusien är det värsta kallt som finns! Ruggigt och fuktigt. Jag kom på en grej nu: Häng upp ett draperi framför dörren, av nåt tjockt tyg (samma typ av tyg som den tjocka duken är gjord av kanske). Då borde lite av kylan som kommer in den vägen stängas ute. Eller?

    Hade jag haft (ägt) ett hus i Andalusien så hade jag lätt köpt en kamin som värmer upp elementen i huset via nåt slags vattenburet system: https://www.kaminkungen.se/page/vad-gor-en-vattenmantlad-kamin

    Fast då gäller det ju att isolera både väggar och tak, samt ha mattor. För att inte elda för kråkorna så att säga.

    Nu vet jag ju att ni inte äger ert hus, men ett draperi kanske ni kan sätta upp i alla fall? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Draperi är ingen dum idé... Ändå är inte de här dörrarna så otäta som tidigare har varit, man ser inte ut mellan springorna och det blåser inte damm på golvet.
      Om jag hade ett eget hus här skulle jag önska att det vore isolerat, att det fanns trösklar och tvåglasfönster...

      Radera
  2. Eftersom jag inte vet vad lorito är så använder jag mig av Google och upp kommer en massa bilder på papegojor!

    Hänger ni en fågel under bordet?

    Sedan kollade jag vidare och hittade lorito estufo. Aha! Som en liten eldriven värmare. Haha!

    Och jag klagar minsann på vädret! Men jag är så tacksaam för brasan och parkettgolv samt tvåglas i nästan alla rum. Äntligen skiner solen! Och hela tillvaron ändras. Men det är ändå dags att lägga på mer ved och använda blåsbälgen för det blir fort kallt.

    Tur han inte åt penicillinet! Man vet aldrig när det verkligen kan behövas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det! En lite eldriven värmare som man hänger under bordet, och lägger på en tjock duk som når ända ned till golvet... Och så sitter man där och blir alldeles varm om fötter, ben och mage och vill aldrig resa sig upp igen. Prova det! Det finns en massa erbjudanden nu vintertid med bord och duk.

      Radera
  3. Åh en lorito köpte jag med mig från Spanien en gång. Fantastiskt skönt att bli varm om ben och fötter. Jag skissade lite på en bordsduk med hål bara för huvud och händer, så man blev varm upptill också, men insåg att det inte skulle gå...
    Fast jag har för mig att vi kallade den för något annat än lorito.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert många namn på en sådan. Jag har alltid klagat lite över att man bara blir varm om benen med en lorito, men man blir egentligen rätt varm i hela kroppen. Skulle se kul ut med bara hål för huvudet:-)

      Radera
  4. Det är så kallt hos oss i Sevilla just. Vi har ingen lorito, men täcker oss med filtar och värmer upp rummen med element och varmluft. Funkar rätt bra eftersom rummen inte är allt för stora och vi har dubbelglasade fönster, men var inte beredd på en sån här köldknäpp efter två veckor i Sverige :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vintern är det skönt att vara i Sverige! Där fryser amn inte inomhus!

      Radera

ny gadget

ny gadget