onsdag 8 september 2004

6. Vad hjalper cocate mot?

Veronika, borjar du bli otalig? Du vet ju hur langa mina vykort blir, resedagboken blir inte kortare. Varenda detalj maste ju med:) 
Lagret. Vad gjorde vi dar hela veckan? Tja, larde kanna varandra. Och hade dagarna fulltecknade med forelasningar om Bolivias historia, geografi, vad vi skulle mota, sociala forhallanden, presentationer av oss sjalva och ara lander (ensam svensk, de sju tyskarna hade varandra liksom engelsmannen, belgerna, schweitzarna, franskarna...), ett par poliser kom och pratade sakerhet, en gubbe pratade manskliga rattigheter, ocksa at vi. Himmel vad mycket mat. Frukosten en brodbit och cocate men luncharna och middagarna var jattestora och himla goda sa det var nagot att se fram emot. Med soppa innan, det ar visst bolivianskt, och efterratter. Och fika, fika, fika. Och annu mer cocate. for nu kande alla av hojdsjukan, aven om bara ett par blev riktigt daliga. Jag flamtade och kande hjartat hamra efter att ha tvalat in mej i duschen eller bytt om eller gatt upp for den minimala backen, och i huvudet varkte det molande hela tiden de forsta dagarna och hogg smartande till om jag skrattade eller reste mej fran en stol. De pastod att cocateet (fanns i pasar och torkade blad, ratt gott) hjalpte men det enda det hjalpte atminstone lite mot var kolden. Gud sa kallt det var. Ute och inne. Vi byltade pa oss massor meed klader, jackor och mossor och fros standigt anda. Man fick lite varme av att sitta ute i solen mitt pa dagen men efter en halvtimme var huden rod. Vi var alla vackert roda i ansiktet den har veckan. I samma stund som solen gick ner pa eftermiddagen blev det genast annu kallare inomhus. Forsta natten kunde jag inte sova, lag och skakade i vintersovsacken bredvid Vicky, men foljande natter byltade jag pa mej hela understallet, fleeceevast, mossa och vantar forutom nattlinnet, hoppade och sprang i trappan innan jag skulle lagga mej och blev sa anfadd att jag trodde jag skulle vacka Vicky med mina flasanden. Tankte pa vinterturen pa Aland, var det verkligen sa kallt da? 15 minusgrader, sno och talt kandes nastan lockande.

2 kommentarer:

  1. Kallt i Bolivia? Var det pga höjden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Har aldrig frusit så mycket som i Bolivia!

      Radera

ny gadget

ny gadget