onsdag 8 september 2004

4. Den elektriska duschen

Nasta dag skulle valkomstlagret borja. Dagen och natten innan skulle vi tillbringa hos olika familjer. 
Vi akte ivag fran flygplatsen i minibuss och jag och tva tyskar slapptes av hos en 25-arig tjej som jag inte kommer ihag namnet pa. Hon ska aka med ICYE till England for ett ar. 
Hon gjorde i ordning coca-te at oss. Ojoj, tankte jag, redan, skulle man inte undvika sant har? Gar det att tacka nej? Nej det gick forstas inte och cocate ar inte knark. 
Tyskarna kunde en del spanska och vaxlade mellan att prata tyska med varandra och spanska med tjejen som fortsatte prata spanska med mej trots att det var lonlost. 
Hon hade en marklig lagenhet som till halften hade en rund vagg for det var ett slags torn. Sa kom en kompis till tjejen och tog med oss alla tre for han skulle tvatta bilen (!). Jaja, att sitta i lagenheten var val heller inte sa roligt. 
Sen lamnade hon oss ensamma for hon skulle sova hos en moster. 
Det forsta vi gjorde var att ga ut och kopa brod och marmelad for det var langesen vi at. Det fanns ingen spis eller kokplatta att laga mat pa. Undrar hur hon brukar gora? 
Jag fick aran att prova duschen forst. Efter ett dyngs resa har duschbehovet blivit valdigt stort. 
-Aaah, skrek jag nar jag vred pa kranen. Duschen var elektrisk! 
Jaja, bara kranen, inte vattnet som tur var, men anda. Var det darfor det lag en stor sten i hyllan? Anvande den for att putta pa kranuslingen. 
Jag och den stora tyskan, Vicki, delade tjejens dubbelsang, Jenny tog stalstallningen i koket. Jadrans vad kallt det var. Vi hade ett litet element som vi satte i vaggen och stallde pa golvet, men det var som sagt litet. Tur att jag hade vintersovsacken. 
Somnade till slut men vaknade manga ganger. Efter halv fyra kunde jag inte somna om. Inte Vicky heller, horde hur hon stonade och vande pa sej fram och tillbaka. Dar lag vi somnlosa i en halvtimme innan jag brot tystnaden och vi gick upp och gjorde cocate. Vicky var hojdsjuk och spydde pa toaletten. Jag tyckte synd om henne men det forstod hon nog inte for jag fick ett mindre, olampligt, skrattanfall och kunde inte forklara min interna humor som kan verka svarbegriplig pa vissa. Som nu, nar jag satt och skrattade at Vicky nar hon spydde pa toaletten. Suck. 
Vi somnade om sen och forsov oss. Jag (det var tyvarr mitt fel) hade stallt klockan fel, ingen koll pa tidsskillnaden. Vaknade 7.20, klockan 8 skulle vi bli skjutsade till motesplatsen. Fast redan 7.40 knackade lagenhetstjejen vilt pa dorren for att taxin stod ute och vantade pa oss. Redan? Panikpackning igen och ingen frukost men vi fick med brodpasen i farten.

2 kommentarer:

  1. Tur att du hade vintersovsäcken ja! Och tänk att taxin var så tidig... det hade man ju inte förväntat sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det hade man inte förväntat sig!

      Radera

ny gadget

ny gadget