måndag 13 september 2004

15. Hemma

Vi var vid stationen nastan fyra timmar for tidigt. Spanade anda lite efter vardfamiljerna och Martha Vascaflores som jobbar for ICYE i Tarija. Anade att det var lonlost sa har tidigt. Adress och telefonnummer till henne och blivande vardfamiljen lag inlast i vaskan i bussen. 
Det var en utomhusstation med en massa sma, sma kiosker dar man kunde kopa lite mat, godis och bussbiljetter. 
Vi kopte varsin cola och lite gammalt godis och satte oss vid ett trad vid sidan och vantade. Nu var det skont ljummet i luften och Ariane madde battre. Vi vantade lange. Forsokte komma ikapp med den forsummade dagboken under tiden. Da och da tog vi en runda bort mot de overfyllda vantbankarna for att se om nagon kommit for att mota oss. 
Det hade hunnit morkna nar en gammal dam snabbt gick fram mot oss och sa nagot som kunde likna vara namn. Sedan "Annika? This is your brother Aldo" sa hon och bakom henne stod en kort, lite kraftig mork kille som log och inte hade nagra likheter med fotot jag fatt. Kindpussar och sen akte vi ivag. Att jag aldrig lar mej hur man ska halsa har. 
Forst slappte vi av Ariane hos hennes nye morfar i en affar, sen var vi tre kvar i bilen och akte "hem". 
Det ar ett speciellt hus. Rummen ar byggda var for sig runt en liten utomhusplan med rott plastgolv. Svart att forklara. Men jag maste ga ut for att komma till badrummet (jaja, det ligger bredvid mitt rum sa det ar inte sa langt), koket och de andra rummen. Nar det regnar blir man blot pa vag till frukosten. De rum som hanger ihop inifran ar moster Martas sovrum, vardagsrummet och koket. Mitt emot koket har Aldo sitt rum och bredvid mitt har mamman och pappan sitt. Ett par trappor leder till ett extrarum ovanfor Aldos och till andra vaningen over mitt rum. Tre tegelvaggar med plasttak. Dar ar den flitigt anvanda inmurade grillen, faglarnas och katternas nattlager och tvattlinorna. Mysigt. Forutom mitt rum som ar valdigt kalt. Och kallt. En hard sang, en platt, annu hardare kudde, nattygsbord, garderob, liten bokhylla och ett bord som jag inte vet vad jag ska ha det till. Aldo bar dit en stor radio och ibland far jag in en amerikansk kanal men for det mesta spelas samma daliga sydamerikanska popularmusik i alla kanaler. 
Kala, slitna vaggar och en glodlampa i taket. 
Har ett tunt halvgenomskinligt draperi att dra for nar jag har dorren oppen (for det mesta) som hindrar myggen att komma in, men det ar inte sa mycket mygg har som i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget