lördag 25 januari 2014

Fast i historisk tv-serie

Jesús fick sin nya favoritserie av de tre vise männen i år. Isabel la Católica.
En spansk, historisk serie om los reyes católicos, drottning Isabel och kung Fernando som enade Spanien. Som hjälpte iväg Columbus på resan som skulle betyda så mycket för Spanien, som körde ut de sista muslimerna ur landet och som införde inkvisitionen.

Jag var inte jätteintresserad av serien, men råkade fastna ändå, och nu ägnar vi oss åt det här, att kolla minst ett avsnitt om dagen. För det mesta på kvällen innan vi går och lägger oss.
Och den ÄR underhållande, jag kan inte säga annat. Intressant också. Det har ju hänt.

Bieffekten är att jag drömmer om de här tv-figurerna på nätterna.
Varenda natt.
Och varenda gång jag vaknar har jag någon händelse från serien, verklig eller påhittad, i huvudet.
Det är så tröttsamt.
Och tråkigt att jämt drömma samma sak.
Riktigt illa var det när jag drömde om inkvisitionen och vaknade upp efter en hemsk, påhittad scen med drottningen fastspänd i ett tortyrredskap.

I natt drömde Jesús också om serien, han var tydligen Granadas kung och det var den märkligaste halvvakna dröm jag hört talas om. Jag var inblandad.

Här hemma går jag omkring och mumlar Alteza (med rejält läspljud) och Su Majestad (tänk er det är starka sj-ljudet som man har på många håll i Spanien) titt som tätt.
Det börjar gå mig på nerverna.
Bara fem avsnitt kvar nu...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget