onsdag 23 januari 2013

Spanjorer kan inte köra bil

Och när vi ändå är inte på ämnet tycker jag att v kan ta upp Bilkörningen.
Spanjorernas bilkörning.
De kör så jäkla illa.

Ni vet det svenska, att ta hänsyn i trafiken, köra säkert, lugnt, underlätta för medtrafikanter, planera sin körning, köra miljövänligt och försöka låta bli att trycka på bromsen...
Allt är precis tvärtom i Spanien.


  • Det är regel att köra fort, på alla gator och vägar och i alla sorters trafiksituationer, och bromsa hårt vid trafikljus och andra hinder. Fast trafikljus behöver inte vara ett hinder.
  • Gult ljus betyder gasa.
  • Även rött ljus, om det just har slagit om.
  • Här håller man aldrig avstånd i trafiken.
  • Spanorer kör väldigt, väldigt tätt inpå om de är irriterade för att du inte kör fortare. Oavsett laglig hastighetsgräns.
  • Väldigt nära.
  • Varenda dag jag åker eller kör bil ser jag folk som kör slalom mellan bilar och filer. Varenda dag. Det tog fem år för mig innan jag förstod att blinkers inte används på samma sätt i Spanien som i Sverige. Alltså att förvarna om att man önskar svänga eller byta fil. I Spanien betyder blinkersen ingenting. Börjar du blinka för att byta fil skulle det aldrig falla bakomvarande spanjor in att hen skulle sakta ned och låta dig göra det. Fattar ni? Att man blinkat för att förvarna betyder ingenting. Om man blinkar i god tid och till slut svänger eftersom man måste det blir bakomvarande bilförare förbannade om de kör nära din bil. Och det gör de ju, som sagt skulle de aldrig sakta in och låta dig göra en säker sväng. Eller någon sväng alls faktiskt. Det händer att man missar avfarter eftersom det är för farligt att svänga.
  • I Sverige sitter det ganska hårt i oss att har man druckigt så kör man inte. Ska man dricka så har man redan innan en plan för hur man ska ta sig hem. Cykel, taxi, buss, nykter kompis. Inte här. Här dricker man, väntar ett par timmar och tar sedan bilen och kör hem. Aldrig tal om något annat än att man ska köra själv.


Vad händer om man kör på svenskt vis i spansk trafik?
Spanjorerna blir förstås förbannade. Och det visar de. De tycker mycket om att visa hur förbannade de är. Först är det ju tutan, som används flitigt. Mot medtrafikant eller bilkö. Gärna i bilkö för att visa irritation. Sedan är det vanligt att de vänder sig om och stirrar så ilsket de kan när de kör förbi. Om den ilskne bilföraren är bakom din bil kan du se i backspegeln hur hen gör yviga, våldsamma gester med händerna och armarna som visar hur de skulle strypa dig eller vrida nacken av dig om de kunde.
Nej, jag skojar inte, det är sant.
Oerhört löjligt.

Spanjorernas sätt att köra är mycket farligt.

14 kommentarer:

  1. Jag tog ju körtkort i Spanien och ärligt talat kör jag skitdaligt!
    Jag tycker det är "svart" att halla hastigheten i Sverige och tycker det gar "sakta". Jag brukar köra efter ett glas vin eller en öl, men inte mer än sa..i Sverige kör man ju inte ens dagen efter om man druckit, det gör jag (efter nagra glas vin eller öl). Eller enda gangen som jag kört dagen efter jag druckit sprit var pa nyarsdagen i ar..jag slutade dricka ganska tidigt ända eftersom jag visste att jag skulle köra dagen efter och ända blaste jag 0.07 klockan 10.00 (i Sverige gar gränser vid 0.1) sa det var nästan sa jag skulle fatt rattfylleböter om jag vart i Sverige..i Spanien gar ju gränsen vid 0.25.

    Men självklart tycker jag att dom kör bättre i Sverige och respekterar trafiken bättre...även jag borde bli bättre, fy skäms pa mig! Men jag försöker och jag är väl nagonstans i mellan Sverige och Spanien i trafiken...inte sa bra som i Sverige men inte sa dalig som Spanjorerna.

    Jag HATAR att folk inte använder blinkers eller att folk inte stannar i början pa en infart utan i slutet och kör in i filen 10km/h när det är en 100 väg. Jag fattar inte varför dom inte kan stanna i början om de inte kan aka in lixom, gasa i infartningsfilen (som den är till för) och köra in ordentligt i filen...förklarar jag mig? :)
    Och som du säger, här respekterar man inte skyltar eller stoppljus, även det är hemskt..det gör iaf jag!
    Jag kanske kör liiiite väl fort ibland, men bara där det "gar", aldrig har jag kört mot rött eller inte gjort ett stopp (om det är bra syn och det inte kommer nan bil gör jag en "ceda el paso" istället för att stanna helt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev jag glad! Så du har tagit körkort i Spanien? Jag undrar så hur en spansk trafikskolan är. I Sverige blev jag itutad att köra lugnt och planera körningen, är det inte så i Spanien? Kör man lika vilt på trafikskolan som i vanliga trafiken?

      Radera
    2. Jag har en känsla av att jag mest lärde mig att köra för att klara uppkörningen, inte sa mycket mer..och det papekar D gärna pa!

      Jag hade aldrig kört innan jag tog körlektioner här sa jag kan inte jämföra med Sverige och här far man ju inte övningsköra privat..jag kommer inte riktigt ihag hur manga klasser jag tog, men jag tror det lag mellan 10-15st bara..pa knappt en timme styck, det är ju ingenting! Ingen övning alls egentligen! Jag klarade uppkörningen pa andra gangen (stannade inte vid ett övergangställe första gangen) varav jag var tvungen att ta ett par klasser till därimellan, annars hade det varit ännu mindre klasser än jag nu tog!

      Jag hade haft körkorten i knappt en manad när jag akte till Sverige och fick "övningsköra" med pappa pa en parkeringplats!

      Jag fick tillexempel lära mig pa körskolan att sitta med kopplingen nertryckt i köer istället för att ligga utan växel i...pappa lärde mig att ligga i..hmm..vad heter det (?!)...när man har växeln och koppling i men inte aker nagonstans...nollläge, dragläge?! Jag har ingen aning om vad det heter..för att kontrollera bilen lixom..äsch, skit samma!
      Men det var inget dom lärde mig, dom lärde mig att ha kopplingen i typ jämt!
      Därav och mycket till känns det som att jag fick lära mig exakt det (lilla) som behövdes för uppkörningen.

      Körskoleläraren satt mest och prata i telefon medans jag körde! :)

      Jag var mest orolig för teorin pa spanska men det gick bra och den klarade jag pa första försöket! :)

      Jag vet som sagt var inte hur en körskola fungerar i Sverige sa jag kan inte jämföra men det känns dyrare här ocksa eftersom du MASTE ga i körskola hela tiden och du maste betala matricula (förövrigt världens värsta och onödigaste avgift tycker jag).

      Oj, nu vart det langt igen!

      Radera
    3. Jag gillar långa kommentarer!
      Jag visste faktiskt inte det dä rmed att man inte får övningsköra privat. Jesús bekräftade det igår. Minsann.
      Det låter ju som ganska få lektioner.
      Enligt J lär man sig allt om att köra lugnt och hålla avstånd och så vidare i körskolan, men eftersom ingen överhuvudtaget kör så i vekliga livet är det ingen nyutbildad förare som kör på det sättet heller, man kör som alla andra.

      Radera
  2. Här i Frankrike är det lite likadant, förutom att de faktiskt låter dig svänga ut när man blinkar för att byta fil. Här kör de snabbt, tätt inpå, inte så miljövänligt, men ändå ganska bra på att köra eftersom de har snabba reflexer och är uppmärksamma (OBS, allt detta gäller inte när det har kommit 0,5 cm snö).
    Mamma säger att jag "kör som en fransyska!", men det måste jag göra, skulle jag köra som en svensk så skulle inte det gå och jag skulle vara en fara för andra, snarare än säkrare.

    Jag håller med Ulrika att när jag kör i Sverige så tycker jag att svenskar är långsamma och det är svårt att hålla hastigheten för vägarna är så jäkla breda att man tror att man kan köra i 130km/tim överallt! =)


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det kan vara svårt att hålla hastigheten i Sverige. Och jag kör nog inte helsvenskt här. Hoppar över rödljus någon gång, gör förbjudna svängar när jag tycker att det verkar säkert. Men ganska svenskt kör jag, trots att det irriterar spanjorerna (men de blir irriterade ändå, för vad som helst i trafiken). Och lite gläder det mig nog, att de blir irriterade på mig. För att jag kör bättre än dem!!!

      Radera
  3. Hahaha, jag har vant mig och tänker inte på det längre men jag kommer ihåg att jag höll på att bli galen i början. Hur de parkerar har jag däremot inte vant mig vid än och det driver mig till vansinne. Att välja att parkera så man blockerar för allt och alla för att man ska in i en affär eller något annat som ligger precis intill den plats där du parkerat i stället för att parkera på en ledig plats 50 meter bort, det är helt ofattbart för mig. Jag är så lycklig att barnen åker buss och jag slipper skolparkeringskaoset varje morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Parkeringen har jag vant mig vid, men inte körsättet. Det är så farligt, de utsätter andra för fara genom att köra så.

      Radera
  4. Vi kör ju inte olycksfritt i Sverigetrafiken, trots alla försiktighetsåtgärder, gles befolkning, å allt.

    Hur är det med den spanska olycksstatistiken?
    /Katrina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning, men jag är nyfiken på den. Tyvärr inte tillräckligt för att leta rätt på statistik, än, men det kommer nog.

      Radera
  5. GAHHHH! Du använder det fruktansvärda ordet hen! *mår illa*
    Vad är objektsformen av det pronomenet? Henom? Nej, det ska inte ha nån objektsform. "Jag såg hen igår" ska det heta. Låter ju helt knäppt.

    Jag tror du ska ändra "medtrafikanter" till "mottrafikanter" för det verkar vara så spanjorerna ser på saken. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hen är Svenska Akademiens gåva till mänskligheten. Maken till praktiskt ord alltså! Jag älskar det. Behöver aldrig mer rabbla "han eller hon" otaliga gånger i en text, räcker att skriva hen. Underbart.

      Mottrafikanter. Mitt i prick där.

      Radera
  6. Ja fy! Det värsta är att det körs så illa i stora delar av världen. Martin som reser mycket i Mellanöstern har lärt sig att medtrafikanterna i Dubai blir asförbannade om man stannar vid en stopp-skylt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad konstigt! Stoppskylten står ju där av en anledning.

      Radera

ny gadget

ny gadget