torsdag 3 januari 2013

Kaninkött

Där i Östersund pratade vi vid ett tillfälle om kaniner.
Konversationen hölls på engelska för Jesús skull, och jag är väl ingen hejare på engelska kanske, men... visst betyder rabbit kanin?
Det de pratade om var så konstigt att jag blev tveksam.
Mycket tveksam.
Så tveksam att jag började undra om rabbit egentligen betyder groda.
De pratade om kanin som mat.
Att äta kanin.

- Man kan äta kanin.
- Jag har aldrig gjort det.
- Inte jag heller.
- Jag har provat!
- Har du? Hur var det?
- Det smakade som kyckling.

Har jag varit borta för länge?
Där jag bor är kanin ett naturligt inslag i kosten. Liksom fisk, bläckfisk, kyckling, gris, potatis, ris och så vidare. Inget märkvärdigt.
Jesús pappa gör ibland kanin-paella som är så gott. Med lagerblad och morot och lök.
Kaninköttet är lite segt och helt utan fett, det lilla djuret lever ju inte i stillhet.
Gott att gnaga köttet från de tunna benen.
Ibland hittar man små svarta hagel i köttet, så det gäller att bita försiktigt.
Kaninen kan man köpa i mataffären, eller på marknaden. Där hänger de i bakbenen med pälsen kvar.

Jag hade visst glömt bort att man inte brukar äta kanin i Sverige.

7 kommentarer:

  1. Eventuellt tänker du på det engelska ordet "ribbit" som är ett grodläte.
    Eller i alla fall lätet som grodorna i (bland annat) Hollywood har. Just denna speciella art är den enda grodan i världen som låter så men ljudinspelningar av "Hollywood-grodan" har spridits över hela filmvärlden och nu har folk uppfattningen att alla grodor låter så.
    Så här nördig blir man BARA av att se för mycket QI :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag träffade din Jesus idag på stan med Åsa. Är det inte lite skumt att jag har träffat Jesus - men inte dig - under det här Sverige-besöket? :)
      Hoppas du har haft en bra dag på jobbet.
      Kramar

      Radera
    2. QI???
      What?
      Intressant inlägg om grodläte annars. Det är förresten möjligt att jag inte kände till ordet ribbit.

      Känns väldigt konstigt att ni skulle träffas (hur stor chans är det?) men inte vi, som ändå har försökt.

      Radera
  2. Jag är avis på dig för att du fått chansen att äta kanin. Det verkar gott. Men, mor min är galen i kaniner, på ett sätt som inte inkluderar ätandet av dem. Snarare tvärtom. Misstänker hon skulle göra mig arvlös om jag åte kanin. Det säger en hel del när jag är enda barnet...
    Får sätta upp det på listan över saker att göra när jag nångång hälsar på dig i Sevilla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ta med dig till bästa baren med bästa kaningrytan! Och kanske få hem dig till svärisarna för en kaninpaella?
      Om du blir riktigt arg på mamma någon gång kan du ju tugga i dig en av kaninisarna:)

      Radera
  3. Och så här såg min diskussion ut angående vegetarianism när jag bodde i Spanien:
    - Jag är vegetarian.
    - Nej men, är du sjuk? Stackars dig.
    - Nej, jag är det frivilligt.
    - Är du är allergisk? Din stackare.
    - Nej, frivilligt. Jag är det av etiska skäl.
    - Jaha, jag förstår. Du fastar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha!
      Det är vanligare att vara vegetarian i Sverige än i Spanien.

      Radera

ny gadget

ny gadget