fredag 18 november 2011

Kackerlacksmannen

När Jesus kom tillbaka hit efter sommaren i Sverige var lägenheten invaderad av kackerlackor. När han satte på kranen sprang det upp fem-sex förskrämda kackerlackor ur hålet.
Kackerlackor är förmodligen det äckligaste Jesus vet. Skärrad slängde han allt som han visste att odjuren varit i kontakt med (berättade han när jag frågade var mina fina turkosa skärbrädor tagit vägen), tejpade för alla möjliga ingångshål och ringde ägaren som skickade hit Kackerlacksmannen.
Kackerlacksmannen kom och fixade problemet med hemliga medel.
Allt tycktes lugnt när jag kom hit och fick höra lite i taget av historien. Jag undrade ju varfor det satt isoleringstejp for översvämningshålen i diskhon, tvättstället och badkaret. Men Jesus gick i hemlighet och var bekymrad. Han hade nämligen hittat små bajskorvar i badkaret och i besticklådan.
Han höll av omtanke tyst om det eftersom jag tycker ännu sämre om kackerlackor än vad Jesus själv gör.
Bajskorvarna fick jag höra om när Kackerlacksmannen skickades hit en andra gång.
Kackerlacksmannen är en speciell typ. Charmig, kul och pratsam. Kackerlackor är hans stora intresse, men så har det inte alltid varit.
- Nej, i början var jag rädd för dem, berättade Kackerlacksmannen som tog i så blodådrorna spändes när han försökte lyfta golvbrunnslocket under vilket kackerlackorna övervintrar.
- Första dan på jobbet så öppnade jag just en sådan här golvbrunn. Det vällde upp kackerlackor! De sprang rakt mot mig, kröp in innanför byxorna, in i tröjan. Jag sprang iväg och slet av mig alla kläderna.
Herregud, så fruktansvärt. Hur överlever man det? Och hur kan man fortsätta gå till jobbet? Ett sådant jobb?
Något hände faktiskt med Kackerlacksmannen. Avskyn omvandlades till intresse. Killen började samla på kackerlackor. Han har en stor samling hemma och väntar nu på ett exemplar som han beställt från Amerika, en kackerlacka stor som en handflata. (Fram tills nu hade jag tänkt att man kanske skulle ha satsat på en kackerlacksutrotare istället för en musiklärare till sambo.) Och allt vad han har lärt om kackerlackor, det berättar han mer än gärna för sina kunder, just nu vi. Det sprutar ut information, det går inte att få tyst på honom.
- ... och kackerlackor kan leva i sju dagar utan huvud. Huvudet har de bara för intag av föda. De ser inte med ögonen, deras känsliga fötter är deras ögon. Det går inte att ta död på äggen, vad de än säger på tv. Man vet att kackerlackor dör av en atombomb, men inte deras ägg. Därför sprutar jag ner den här vätskan här, för när äggen kläcks, då dör kackerlackorna som kommer ut.
Jag börjar själv tycka att kackerlackan är ett riktigt intressant djur.
- Finns det kackerlackor som lever i vattnet, undrar jag.
Jag vill ha svar på mysteriet med dykaren som råkade hamna i pappas akvarium, det lilla dammdjuret som Jesus avskydde eftersom han trodde att det var en simmande kackerlacka.
- Nej, men kackerlackorna är släkt med räkorna, svarar Kackerlacksmannen som skulle ha satt punkt här om han tittat på Jesus, men det gjorde han inte.
- Om man kokar en kackerlacka blir den rosa i köttet precis som en räka. Fast jag har inte provsmakat.
Det här blir för mycket för Jesus.
Han älskar räkor.
Han är tyst ända tills Kackerlacksmannen åker.
- Jag har länge misstänkt det här. När jag har hittat spröt och ben efter kackerlackor på fönsterbrädan har jag tänkt att de ser precis ut som de från räkorna. Men jag har trängt undan den tanken, intalat mig själv att det inte är så...
Jesus avkräver mig ett löfte om att inte berätta för någon hur det ligger till för att inte göra skadan större.
Själv vägrar han att äta räkor igen.

1 kommentar:

  1. Det här inlägget är verkligen helt underbart. Skrattade högt och länge och jag är minsann svårflörtad när det gäller skriven humor.
    Det ska bli spännande att få följa dina kommande öden och äventyr i España! :)

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget