tisdag 23 februari 2016

Smutsigt regn

Just nu blåser det sand från Sahara över Sevilla. När man kör ner från Aljarafe syns det lätta sanddammet som ett dis över hela staden. Dammet syns i gatlyktornas sken på kvällen, håret blir strävt av sanddamm och luften luktar sand.
Till och med regnet blir annorlunda.
Smutsigt.
Det händer ibland. Det där som man lite skämtsamt brukar säga när det regnar, att bilen blir ren, gäller inte nu. Tvärtom.
Och tvätten som råkat hänga ute är inte längre ren.


Bilrutan efter regnet...

6 kommentarer:

  1. Jag såg en bild tagen från rymden av dammolnet från Afrika som brett ut sig över iberiska halvön. Vi kände av det här också. Jag tror jag är allergisk mot Afrika för det kliar så i ögon och hals, men det kan vara mot mimosan som blommar nu också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kollega till Jesús har tappat rösten av dammet, så det kan nog vara både Afrikaallergi och mimosa!

      Radera
  2. Det där förvånade mig så när vi kom till Spanien. Om man glömmer tvätten ute i Sverige så suckar man men tänker att jajaj, det blir en extra sköljning. Här blir et en omtvättning i maskin.

    Det är verligen dammigt nu, de vita plattorna på uteplatsen är flammiga med terrakottafärgad sand. Allt är fläckigt eller prickigt.

    Och som du säger, håret är strävt! Jag trodde det var för att jag haft för mycket hårspray... :)

    Som tur händer det inte varje gång det regnar. Och sedan regnar det ju inte så ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, nej, det regnar inte så ofta...
      Men irriterande att tvätten blir smutsig, när man nu har kommit sig för att sätta på en maskin.

      Radera
  3. Jag har hört att det var sand i luften men att den var från Afrika visste jag inte. Min bil är precis lika prickig. Suck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och våra bilrutor är smutsigare än någonsin. Bäst att göra något åt saken...
      Märkligt fenomen det här.

      Radera

ny gadget

ny gadget