torsdag 11 februari 2016

Scones, ensamtid och Jesús kommer tillbaka

Det var skönt att få hem Jesús efter all sjukhusvistelse och begravning.
Men han var inte sig själv. Det kunde man vänta sig förstås, men ändå...
Det visade sig att han hade fått en rent fysisk reaktion. Det blir väl så om man sover max fyra timmar per dygn, ibland inte alls, i en och en halv veckas tid, och är på helspänn alla vakna timmar.
Jesús var helt slut. Skakade i benen, var yr, hade huvudvärk och var totalt orkeslös. Orkade inte mycket mer än att sitta stilla eller ligga ner. Men det tog ett par dagar innan han berättade varför han inte gjorde något.
Under tiden kändes det allt mer hopplöst och jag undrade hur länge det skulle gå utan hjälp. Det blev ännu en natt med städ och disk till klockan fem på morgonen. Jag var återigen själv med Disa, trots att J var hemma.
I måndags fick J fortsatt sjukskrivning samt en medicinsk förklaring på vad som var fel med honom och samma dag började det vända. Det har blivit bättre och bättre och i morgon ska han börja jobba igen.

I går hände något helt oväntat och alldeles fantastiskt. Genom tillfälligheter. Ett jobb som flyttades, en träff som blev inställd, en reservplan som inte gick, och plötsligt insåg jag att jag var ensam hemma utan något att göra. Jag skulle säkert vara ensam en och en halv timme innan Jesús kom tillbaka med Disa.
Vad skulle jag göra med tiden??
Se på film och äta choklad? Diska? Fixa middag? Leta efter mycket viktigt papper? Sticka och lyssna på radio? Baka sockerkaka? Vika tvätt? Skicka mejl? Förbereda nästa dags jobb? Bråttom bråttom, måste bestämma mig, klockan tickade på, mitt velande gick ut över min ensamma tid, jag förlorade den...
Jag blev så stressad av alla alternativ att hjärtat tycktes slå fortare.
Jag valde alternativet som absolut inte går att göra när Disa är hemma, och som Jesús inte kan göra istället.
Se på film!
Jag skyndade ner till kinesbutiken för att köpa chips, choklad och läsk, handlade bananer och avokado i fruktaffären på vägen, upp igen, letaletaleta efter serien jag ville se, jag har en god vän som förser mig med bra tv-serier och jag var så tacksam i denna stund!
En och en halv timme, två avsnitt, fick jag medan det mörknade ute. Helt ensam med en fängslande, rolig serie.
Jag var så glad efteråt att jag kände mig lite hög.
Det kändes som den bästa en och en halv timmen det här året.

Sedan började jag baka scones. Då kom min efterlängtade unge och Jesús hem.
Det var så mysigt att äta nybakade, varma scones med sylt och smör och pålägg och grönsaker, så svenskt att äta paprika, tomat och gurka på smörgåsen, man gör inte så här. Jesús var tvungen att fråga var grönsakerna skulle vara.
Men efter stunden i köket med Disa och därefter ätningen var jag helt slut igen. Finns inget som är så mentalt tröttande som att ha Disa i köket och sedan få henne att äta, samtidigt som man själv ska få i sig något.
Kommer inte på något annat just nu.
En bra onsdag i alla fall!

14 kommentarer:

  1. Tänk att så lite behövs. Fast jag vet precis vad du menar, så hör jag ju när du skriver det hur lite tid det rör sig om. Tänk att 1,5 timme själv kan vara så underbart. Önskar er allt gott med allt. Anna, en av dina läsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna. Det är lite tid det handlar om, men så gott det kan göra!

      Radera
  2. Skönt att höra ifrån dig, har tänkt på er den gångna veckan.

    Och jag tror att du gjorde helt rätt val med din egen tid! Ibland måste man få sätta sig ned och bara få vara och njuta själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde helt rätt! Vilken stund det blev!

      Radera
  3. Ja tänk att en och ten halv timme för sig själv kan vara lyx! Jag kommer ihåg att det var så om jag anstränger mig att minnas. Hu. Och att inte få sova. Hade en väninna som ibland lämnade sin baby hos mig kanske två timmar någon lördag då och då, när mina barn var större (kanske 3-4 och 5-6)och inte behövde så mycket passning och jag hade babylängtan. När jag frågade vad hon gjort med egentiden hade hon ofta bara fikat och läst lite i lugn och ro. Baby kanske var några månader gammal. Nu är den babyn 4 år och hon har precis fått tvillingar. Nu har hon nog fullt upp, och inte kan hon lämna dem hos mej, så nu dröjer det nog innan hon får läsa och fika ifred. Man får tänka att det är en period som går över. Mina är ju stora nu och förutom att de ryker ihop ibland kan de roa sig själva större delen av dagen. Det är skönt. Jag saknar ändå bebistiden. Fick jag åka tillbaka och leva om en dag i mitt liv, skulle det inte vara när jag snorklade på barriärrevet eller åkte skidor i alperna eller var 16 och kär, utan när barnen var små och knubbiga.
    Hoppas Jesús piggar på sig efter allt det jobbiga och att du får fler lugna stunder snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske kommer jag också att önska mig tillbaka till när Disa var liten och mysig. Jag vet inte, kan inte föreställa mig det. Lever fullkoligt i nuet och har mist föreställningsförmågan, kan inte tänka mig henne på något annat sätt än som just nu.
      Tvillingar och en fyraåring... Milde tid. Puh...

      Radera
  4. Du är tuff som hänger i och orkar! Jätteskönt med egentid när det varit mycket och du fått ta ensamt föräldraansvar. Jag kan tänka mig att Jesús också har slitits hårt av oron och den stora bördan som det verkar som om spanjorer får bära när deras anhöriga är svårt sjuka. Ta hand om er alla tre! Mer scones, mer kärlek till folket. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mer scones och kärlek!
      Det har varit påfrestande.

      Radera
  5. Skönt att du kunde få lite egentid! Förstår att ni haft en väldigt tuff period nu...

    SvaraRadera
  6. Ibland kan en och en halv timme ensamtid vara det bästa som finns! Särskilt under en så påfrestande period som ni verkar ha just nu. Hoppas att Jesús får tillbaka krafterna och att er vardag börjar rulla lättare så småningom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vardagen är igång, men annorlunda mot innan.
      Hoppas på fler ensamstunder framöver :-)

      Radera
  7. Men det låter ju helt underbart. Både att J är på bättringsvägen och att du fick SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ välförtjänad egentid. Kramar Chatrin

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget