torsdag 8 oktober 2015

Bekämpningsmedel bakom cancerfallen



Efter att ha lämnat Jesús och hans kollega i skolan åkte Disa och jag ut på äventyr.
Vi åkte till Isla Mayor där jag hade ett jobb.
Fast den person jag skulle träffa var inte där, istället satt jag och pratade med hans pappa i deras lagerlokal. Pappan lagade nät och pratade, en liten ettrig tv stod på, det fanns soffa och en tramptraktor som mannens fru lät Disa åka på.
(Tramptraktor, ett av mina framtidsprojekt, har undrat var jag skulle få tag i en sådan. På Jugetón i San Juán de Aznalfarache tydligen!).
Ett par kompisar till mannen tittade in.
Jag satt bredvid den ene, som har några månader kvar att leva. Hela buken är full av tumörer. Han skulle opereras, men när kirurgerna såg hur det var ställt inuti sydde de ihop honom igen, det fanns inget att göra.
Jag har läst att Isla Mayor har flest cancerfall i hela Andalusien.
- Det är dödsorsaken för de flesta här, sa pappan till den jag skulle ha träffat.
- Förra veckan dog fem-sex stycken i cancer.
- Men... Isla Mayor är inte stort, sa jag (drygt 11 000 invånare)...

Anledningen till de många cancerfallen är risfälten. Bekämpningsmedlen som sprutas över dem.



Disa och jag åt frukost på en bar. Rostat bröd med olivolja och tomat och färskpressad apelsinjuice till mig, tortilla till Disa.


På eftermiddagen hade vi en liten mammaträff i María Luísaparken.
När vi gick mot bussen hem tänkte jag på att det blir mörkt så tidigt nu, redan vid åtta. Och att det har börjat bli kallt på kvällen. Var inte beredd på det. Tog dubbla tunna tröjor på Disa.
Vi stannande och lyssnade lite på en Semana Santa-orkester som övade i parken, beundrade en vacker palm och tittade på änderna i det mörka dammvattnet.


8 kommentarer:

  1. Jag såg filmen the True Cost och då fanns det en del om bekämpningsmedel och alla cancerfall. Helt galet! Såg även en annan matdokumentär från USA där väldigt många bönder dör av bekämpningsmedel, typ 50 år gamla. Rädd blir man i alla fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska också informera mig, det här med ris och bekämpningsmedel är ganska nytt för mig.
      Det är otäckt.

      Radera
  2. Alltså borde vi äta ekologiskt ris... Finns det någon ekologisk odling av ris i Spanien vad ni vet?
    /Tuvilda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska visst finnas ekologiska fält i det här stora risområdet... men de är små och nås lika väl av bekämpningsmedlet som de andra fälten, bara det blåser en aning.

      Radera
  3. Hemskt! Det är väl knappast någon idé att fråga om de har någon fackförening eller möjlighet att ställa producenten inför rätta...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fackförening finns knappast, och de är så många producenter, halva byn livnär sig på risodlingen, känns det som. Det verkar mer vara att de accepterar.

      Radera
  4. Usch, hade ingen aning om cancerfallen och Isla Mayor, man lär sig något nytt varje dag. Jag var precis igår på Jugeton och tror att de hade tramptraktorer...men vågar inte säga till 100%. De hade i alla fall olika åkdon med och utan motorer. Vi har dessutom precis flyttat hit och bor precis vid Maria Luisa-parken och brukar vara där ofta - ska hålla utkik och se om jag ser dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det en stor leksaksaffär? Blir förvånad över att någon har hört talas om den, och varit där!
      Håll utkik! Eller så hörs vi och ses ändå, är tyvärr inte i parken så ofta...

      Radera

ny gadget

ny gadget