onsdag 24 januari 2024

Tisdag med musslor, färg och bärgningsbil

Här kommer ett tvättäkta vardagsinlägg, en hel vanlig tisdag härifrån Spanien!

Jag har bestämt mig för att måla den urfula blå möbeln som följde med köket, så efter lämning i skolan åkte jag till färgaffären i Cortegana. Det är den bästa. I alla fall när den är öppen. På helgerna har den stängt, och ibland annars också, liksom många andra verksamheter här i bergen. Man kan aldrig lita på att det är öppet. I våras, till exempel. Jag behövde köpa färg till poolen, men när jag kom fram till färgaffären var det låst, trots att det enligt skylten skulle vara öppet en halvtimme till.

- Väntar du också, frågar jag en skäggig kille som stod med mobilen i handen utanför dörren.

- Ja, jag ringer honom nu.

Efter en stund meddelade den skäggige att färgaffärsmannen var i industriområdet för att köpa något till sina höns. Han skulle komma om en stund.

Det gjorde han också. Han berättade att hans höns hade blivit sjuka, det började på morgonen med att tuppen betedde sig konstigt, kanske hade han fått i sig något som färgaffärsmannen gett till sitt citronträd?

Färgaffärsmannen är lång, sympatisk och låter alltid stressad och är den bästa färgaffärsman jag vet. Han har alltid folk i butiken, en del kunder, resten bekanta som bara kommer in för att prata.

Det var en lång utvikning.

Jag fick rådet att använda den färg jag hade, och stryka över halvblank lack. Jag köpte en liten burk och en pensel och åkte vidare. Jag tittade till min frisör som inte svarat på min fråga om klipptid, men hon hade stängt. Igen. Skumt.

Vidare till mataffären intill för att köpa pasta och ris. Fiskdisken var öppen, damen beklagade sig för en kund över sin kraftiga förkylning och att hon inte kunnat sova på grund av hostan. Hennes boquerones, småfiskar, såg fina ut, så jag köpte ett halvt kilo till middagen. I en hink fanns adobo av en slags hajfisk som skurits i tärningar och lagts i en vinägrett, så det blev ett halvt kilo av den också. Förkylda fiskdamen grävde i adobohinken med naken hand, och jag bestämde mig för att inte berätta detta för Jesús, han är så känslig med virus och baciller. Fisken skulle ju ändå stekas.

På väg ut från Cortegana kom jag på att vi ju lika gärna kunde ta fisken till lunch, med lite tillbehör, så jag svängde in till Mercadona, köpte musslor, bröd och dryck.

Dags att hämta Runa i skolan. Hon blir så glad när det är jag som kommer! Hon hade fått låna en bok, något om fjärilars öron, och försökte visa mig bilderna samtidigt som jag körde den kurviga vägen till Disas skola.


Bara Disa, Nilo och Nora var kvar. Jag fattar inte vad som har hänt. Varför har de andra föräldrarna börjat åka hem direkt med sina barn? De stannar ju jämt och leker en halvtimme?

Disa vill alltid höra musik i bilen. Nu var det skivan med irländska gruppen Kila som satt i, och hon förklarade att folk tror att hon tycker om flamenco, men hon vill egentligen lära sig dansa irländskt, så där som när de står på rad och har steppskor. Jag tänkte att det är otur, för det lär inte finnas någon sådan dansskola här i bergen, förmodligen inte i hela Spanien.

Jesús kom hem och vi satte igång att steka fisk. Disa hann med både matteläxa och naturkunskap under tiden. Granntjejen Clara undrade varför vi åt så sent.

Vi satt ute i varma solen, det var ljuvligt.


Klockan fem åkte Jesús till Fuenteheridos med tjejerna. Han skulle träffa en annan musiklärare, som vill ha med Jesús i något musikaliskt projekt, och dennes döttrar ville träffa Disa. Jag skulle få efterlängtad ensamtid för att måla köksmöbeln. Men det blev ingen målning.

Jesús ringde från Fuenteheridos och berättade att bilen hade stannat. Bärgaren skulle komma om en halvtimme, jag behövde komma och ta barnen och sedan hämta honom i Aracena, dit bilen skulle bärgas. Jag blundade. Inte nu igen. Det senaste halvåret har det varit så mycket bilreparationer, dyra som tusan, att vi har fått gräva djupt i sparkontot till husköpet. Måtte jag hinna få betalt från februarijobbet innan det är dags att köpa. Annars går det inte.

Det var bara att lämna målningsprojektet och åka.


Runa körde runt på sin sparkcykel och Disa sprang omkring med ett gäng andra tjejer. Jesús satt på en bänk med Antonio, som kan komma att bli Disas lärare nästa höst.


Bilen bärgades och jag lämnade barnen på torget för att köpa insulin på apoteket strax intill. En kvinna med underbart vackett hår hälsade på mig och frågade om Runa. Som vanligt när det händer hade jag ingen aning om vem det var, har så svårt att känna igen ansikten, men förmodade att det var någon mamma till barn i Runas klass. Hon bar munskydd och jag funderade på om det hade blivit obligatoriskt med munskydd på apoteken också nu, inte bara på sjukhus och vårdcentraler. En äldre dam som stod i kön sa att det inte var det.


Jag hämtade barnen på torget, småpratade lite med Antonio, och så begav vi oss mot Aracena. Jag parkerade utanför den välsorterade asiatiska bazaren för att kika på pysselsaker medan vi väntade på att Jesús skulle bli klar hos bilmekanikern. De hade fått in en massa roliga maskeradgrejer, det är snart karnevalstider, och vi provade hattar, diadem och masker.


Disa ville köpa fluffiga bollar och ögon för att göra kaniner och medan vi valde storlek på ögonen hördes ett vilt tutande, det var Runa som lekte med en hundleksak ett par gångar bort.

Jesús blev klar, vi hämtade honom och åkte hem. Där var det iskallt eftersom jag inte hunnit tända brasan, men det var ändå så sent att vi bara tog en macka till middag och stängde in oss i sovrummet med elementet på, det var dags att sova.

En helt vanlig januaritisdag i mitt liv! Alltid händer det saker! Hur var er tisdag? Berätta!


(De stående bilderna lägger sig ner, lyckas inte vända dem, mycket irriterande, jobbar på det.)

16 kommentarer:

  1. Jag är föräldrarledig med barn nr 2 och vi är inne på vecka 6 av 9 hos svärföräldrarna i Bilbao. Igår var de
    Amamas (=baskiska för abuela) födelsedag så vi var igång tidigt och förberedde för kvällens merendola
    Med besök på lekplatsen däremellan. Äntligen har vi lite bättre väder här i norr och det var skönt att vara ute länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så roligt att läsa din kommentar! En liten inblick i någons liv. Vilken trevlig tisdag! Nio veckor hos svärföräldrar, då kommer ni bra överens!

      Radera
  2. Så roligt att du är tillbaka igen!
    Jag tycker nog att vardagsinlägg är det som är roligast att läsa, det är tjusningen med bloggar.
    Hoppas det inte blir för dyrt med bilen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad roligt att du tycker det, Bettan! 300 euro ungefär, ingen rolig utgift, men det kunde ha varit värre...
      Bra kommentar förresten, en påminnelse om vad jag själv uppskattar med bloggar!

      Radera
  3. Vill bara säga att jag är då glad att du är tillbaka med bloggen igen! Du skriver så bra, jag förstår att dina tidningar uppskattar dig!
    Stella i Italien

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad snällt skrivet, Stella! Vad glad jag blir!

      Radera
  4. Jag håller med att vardagsskildringar är så roligt :)! En liten liten inblick i en annan människas/familjs liv och i detta fallet från ett annat land till och med. Intressant och trevligt att läsa, tack! Hoppas att bilskrället går som den ska ett bra tag nu och att det gick att laga felet till en rimlig penning... Hälsar Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att det är roligt med vardagsskildringar, Annika!
      Bilskrället har ett fel på hjulen också, så bilen får stå den mesta av tiden. Vi tar den lagningen i mars. Man får sprida ut eländet :-)

      Radera
  5. Väldigt roligt att läsa om din vanliga vardag! Så likt men ändå så annorlunda.

    Min tisdag var väldigt normal med jobb (jobbar hemma) men samtidigt onormal då vi var utan internet hela dagen. Det är lustigt hur beroende man blivit, när kvällen kom satt vi rådvilla, vad skulle vi nu hitta på?

    Man borde koppla ner lite oftare egentligen, då kanske man kan få läst alla de där böckerna man har på sin läs-lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så rätt du har om att koppla ur! Vad mycket tid som uppenbarar sig! Här försvinner internet i regel varje gång det åskar eller blåser kraftigt. Ibland räcker ett skyfall. Men i regel är nätet tillbaka inom några dagar.

      Likt men annorlunda, ja, kanske det? Jag är så inne i vardagen att allt bara känns som vanligt, men när jag är i Sverige ser livet annorlunda ut .-)

      Radera
  6. Varför används munskydd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är på grund av smittspridning av framför allt influensa och covid. Massor, massor är sjuka, och själv dras jag med en envis hosta. Sedan ett par veckor tillbaka krävs munskydd på vårdcentraler och sjukhus.

      Radera
  7. Men! Är det er rätt nya volvo som går sönder. Sjukt irriterande förstår jag! Fint att läsa om din dag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är Volvon. Den här gången. Och ja, den är inte mer än nio eller tio år. Bilskrälle.

      Radera
  8. Hej, Tina här som besökte er i Aracena för ja...är det fyra år sen nu? Är så glad att du bloggar igen. Så härligt att höra hur ni har det. Vi gick genom er lilla by i somras på vägen till Los Romeros. Vi hade ett mycket trevligt kaffestopp på er trevliga lilla restaurang strax innan byn. Åt en fantastiskt god skinka som vi fick skuren och fint upplagd. Hoppas att allt går i lås med husköpet. Ni verkar ju ha fått tag i en sån där spansk trädgård som man går och drömmer om. Området är ju dessutom så fantastiskt vackert. Älskar alla byarna där i Sierra Aracena-området. Ta hand om er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men vad roligt att höra från dig, Tina! Då befann ni er nästan utanför vårt hus! Byn är ju liten, som ni vet :-) Det är längesedan jag gick den vägen nu, men det är en trevlig promenad! Vi äter ibland på den lilal restaurangen på torget i Los Romeros. Bara att höra av sig när ni har vägarna förbi igen :-)

      Radera

ny gadget

ny gadget