onsdag 17 januari 2024

Köpa hus i Spanien


Jag tog bilen till en av mina favoritbyar - Almonaster la Real - för att besöka kommunhuset. Det hade med husköpet att göra.

För att göra det kort: för snart tre år sedan skrev vi på ett hyrköpskontrakt. Vi skulle få hyra huset i två år, och sedan köpa det. Pengarna som vi betalat i hyra skulle räknas av från köpesumman, och under tiden skulle vi ha möjlighet att spara ihop resten som behövdes till handpennng och skatter och en massa avgifter. I Spanien behöver man ha 30 procent av summan själv, till handpenning och övriga avgifter.

Efter två år hade kontraktet gått ut och det var dags att köpa huset. Då visade det sig att tomten inte var registrerad på huset. Trädgården hade ingen ägare på pappret, trots att den tillhört huset i hundra år.

Då startade den stora osäkerheten om säljaren hade lust att gå igenom den dyra och segdragna process som det innebar att registrera tomten på huset. Det tog flera månader innan hon bestämde sig för att göra det.

Jag tror att registreringen är klar nu, men tydligen måste det gå en viss tid för att grannarna ska ha möjlighet att lämna in klagomål om de vill. Tror jag. En lång byråkratisk process är det i alla fall. Nu undrar vi när detta är helt klart. Juni, sa notarius publicus. Februari, sa säljaren. Trots att jag önskar få köpet ur världen så snart som möjligt, om det nu går igenom, hoppas jag mer på juni än februari, eftersom jag behöver få betalt för det jobb jag ska göra i februari först, för att det ska gå ihop.

Nåväl. För att slippa osäkerheten åkte jag då till kommunhuset för att få veta vilken månad som gäller. Jag visste inte riktigt vad jag skulle fråga efter, så Jesús hade skrivit ner en mening åt mig. Jo, jag är flytande på spanska, men när det gäller husköp kan jag noll.

Det är svårt att förklara varför jag inte fattar någonting, men så fort jag hört orden catastro, notaría, tasador, blir det som en kemisk reaktion i mitt huvud. Det blir som ett fluffigt, mjukt moln därinne, som hindrar all information att nå fram. Det är som de tjocka, grå molnen på himlen som hindrar solens strålar att nå marken. Jag fattar helt enkelt ingenting. Efter ett möte med notarius publicus i höstas kunde jag inte berätta mer för Jesús än att jag hade varit där. Tur då att vännerna Helder och Ro följde med och lyssnade och frågade i mitt ställe.

Varför kan det inte vara så enkelt att man pratar med mäklaren, pratar med banken, och sedan köper bostaden? Varför ska vi hålla på och trassla med advokater som pratar advokatspråk, fastighetsregister, kommun, notarius och jag vet inte allt? Varför ska vi hålla på så här?!

Helder och Ro ritade teckningar och försökte förklara efteråt vad som sagts, som till en femåring, men det fluffiga molnet i mitt huvud var i vägen.


Damen på kommunhuset förstod inte vad jag ville, trots att jag läste Jesús nedskrivna mening för henne.

- Här, sa hon och visade mig dataskärmen.

- Det här är huset, eller hur? Och det blåa strecket visar tomten. Båda tillhör nu samma person. Vad är det du vill veta?

- Jo, men det skulle visst gå en viss tid innan vi kan köpa... Ifall grannarna har något att säga, försökte jag.

Antagligen var detta min egen teori. Jag försökte bygga ihop en egen förklaring till varför vi inte kunde köpa huset genast av enstaka pusselbitar, de få jag begrep, utan att veta vilka som fattades.

Damen förstod verkligen inte vad jag ville.

- Jag får fråga min advokat, sa jag.

Det lät fint. Det är Jesús barndomskompis, som faktiskt är advokat, som hjälper oss igenom det här.

- Jag kan ringa honom, sa damen, och gjorde så.

De pratade en lång stund, och la på.

- Vad sa han?

Damen började förklara, och det fluffiga molnet tog över i mitt huvud igen. Jag fick en utskrift av huset och tomten med det blå strecket runt, och gick.

Jag fattar ingenting, tänkte jag när dörren slagit igen.

Jag fattar ingenting.

Jag fattar ingenting.

Jag fattar ingenting.


29 kommentarer:

  1. Oj! Kan inte Jesus driva detta? Tur att dina vänner var med till notariusen. Hoppas det inte är lika krångligt att sälja! Min man vill säja sin lgh ca 10 mil från er. Vi får se hur det går. Hoppas det inte blir såhär krångligt, men den har iaf ingen tomt. Här är annonsen: https://www.idealista.com/sv/inmueble/103382065/ och ja, mäklare borde lära sig fota bättre. Milsvid skillnad fr bostadsanmonser i Sverige!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vadå - det är väl inga fel på de bilderna? Tydliga och mycket ärligare och mer upplysande än i svenska annonser, där det ibland är oklart om det är ett inredningsreportage eller en annons (närbild på citron på arbetsbänken säger mig vad om lägenheten?!?). Svenska mäklarfoton tas inte sällan av en proffsfotograf (min kusin jobbade med det ett tag) vilket förstås kostar. / Annannan

      Radera
    2. Vi gör det tillsammans. Jesús har mer kontakt än jag med advokaten och banken, eftersom båda kontakterna där är hans barndomsvänner. kommunhuset och mötet med notarien fick jag ta då det var tvunget att sek när Jesús var på jobbet.
      Hoppas att det går bra med försäljningen! Det var inte alls så dåliga bilder! Mäklarbilder, visst, men man har ju sett sämre!

      Radera
    3. Eller hur, Annannan? Inte så illa! Ler åt det där med citronen på arbetsbänken :-) Men det går nog lättare att sälja en bostad med sådana bilder än en en typisk spansk, med typiska spanska mäklarbilder. Tänker jag.

      Radera
    4. Hade jag varit på plats hade jag bäddat sängarna, ställt en basilika på köksbänken och en citron (ja), kanske fixat så att alla skåpsluckor hade handtag i samma färg, hängt för en gardin där det fattas skåpslucka i köket och ställt någon krukväxt någonstans, även om jag vet att det inte är lika vanligt att ha krukväxter inne i Spanien (åtminstone inte i min familj).

      Radera
    5. Jag förstår dig. Men ajg jämför med vanliga bostadsannonser på Idealista, och då tycker jag att det ser fint ut. Det är ju inte bilder på fulla sopsäckar längs väggarna, överbelamrad diskho eller illgröna sovrum och Jesuskors ovanför sängen.

      Radera
  2. Roligt skrivet! Kan du inte intala dig att du ska skriva ett reportage om hur man köper hus i Spanien? Kanske det hjälper att skingra de där molnen! / Annannan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt tänkt. Men nej. Jag tänker på alla timmar det skulle ta, förmodligen dagar och veckor också, för att läsa på, fråga och intervjua för att fatta. Jag väljer att fortsätta ovetandes.

      Radera
  3. Hej. Jag tycker att notarier har alldeles för hög lön. Mycket besynnerligt yrke. Bättre i Portugal. I Frankrike tjänar de typ 100 000 i månaden tror jag. Och man måste köpa in sig i jobbet... plus att de ska vara opartiska, men det är de verkligen inte. Viktigt att ha sin egen notarie... och lusläsa. Tanken är att de ska skydda dig, men nä. Och de är typ inte straffbara. Mycket viktigt att ni gör egen inspektion av huset också skulle jag säga fast eftersom ni redan bor i huset så har ni ju fantastisk kännedom. Annars är bostadsköp alltid grisen i säcken. Väldigt smart med hyrköp tycker jag. Grattis. Att registrera tomten med cadastre är däremot väldigt viktigt. Och en bra sak. Annars äger du inte huset trots kontrakt... JA i Frankrike....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Jag har ingen åsikt om notarier, vet inte ett dugg om dem. Visste i princip inte att de existerar innan den här husköpsprocessen. Men om allt går vägen behöver vi snart boka tid hos en, det är där vi ska skriva på kontraktet, om jag har förstått allt rätt.
      Vi har bott här i tre år nu, och vet att det finns termiter i innertaket, att det läcker in vatten genom hallväggen när det regnar mycket, att det läcker in från taket, att väggarna faller sönder, att eldstaden är felkonstruerad och att huset fylls av rök när den tänds och så vidare. Men det kan säkert dyka upp fler fel efter hand.

      Radera
    2. Förlåt, glömde skriva att vi har låtit göra inspektion av huset också, men att bo här har gett en mycket bättre kännedom om vad som skulle behöva göras med det. Det är verkligen bra att kunna bo i ett hus innan man köper det. Många fler borde kunna hyrköpa!

      Radera
  4. Jo och här tar tomtregistrering mellan en vecka och ett år.... fascinerande....beror på region hos oss. Men just nu är det ganska få hustransaktioner hos oss. Då borde det gå fortare.... man räknar 6 månader för köpet och ytterligare tid för fastighetsbevis. Viktigt dokument.

    SvaraRadera
  5. Det borde inte vara så krångligt egentligen tycker jag, men det är det. Jag känner igen det där. Det känns lite som förr när folk inte kunde läsa och skriva och fick gå till prästen eller skolläraren med hjälp för att skriva eller läsa brev och dylikt. Avskyr känslan när man står där med ett mejl eller brev och inte förstår orden. Det går inte in. Det hjälper inte att det inte är ens modersmål, men det är inte bara det. I Sverige har man ju medvetet gått in för att förenkla myndighetsspråk, men i många andra länder känns det som att de valt den motsatta vägen. Ju krångligare man kan formulera något desto bättre, känns det som.

    Skrev detta innan morgonkaffet, så kan låta lite grinigt. Hoppas det löser sig i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var ett bra exempel med prästen och läraren för att få hjälp! Här känns det inte som att man har försökt förenkla myndighetsspråk.

      Radera
  6. När jag i perioder blir väldigt taggad på att ta pick och pack och flytta till Spanien är det precis sådant här som får mig att hålla tillbaka. Systemet känns så mycket svårare att navigera,
    Vi får se vad vi landar... Det är ju mycket som lockar också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var i Spanien skulle du vilja bo?
      Jag vet inte hur det går till att köpa bostad i Sverige, så jag kan inte jämföra. Men tar för givet att det är krångligare i Spanien. Det mesta är det.

      Radera
    2. Bilbao, så snarare lägenhet. Min man skulle ju lösa det men det är mest att inte förstå allt själv och vara en aktiv del på samma sätt. Han, trots väldigt lite svenskakunskaper,löste detmesta när vi köpte i Sverige

      Radera
    3. Det var bra gjort! Tror du att det enklare att köpa i Sverige?
      Jesús och jag förstår olika delar av husköpet. Han blir nollställd när det gäller allt som har med bank och lån att göra.

      Radera
  7. Jobbigt läge :( . Hoppas det löser sig till det bästa och att du förstår lite mer hur det hänger i hop. Jag ser ett blått streck runt en pool och träd på flygfotot som jag antar tillhör er men så undrar jag vilket som är ert hus? Är det där det står 11 eller kanske 12 i blått? För ni har väl bara ett hus? Jag önskar er ett stort lycka till! Annika F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är bara ett hus; nummer elva på bilden :-)
      Vi hoppas på det bästa!

      Radera
  8. Älskar denna text. Trots att jag är mäklare. I Spanien. Kan jag 100% relatera. Det där fluffiga molnet, tror att det kanske räddar en från galenskap. Eller i alla fall är ett sundhetstecken. 😂 kram / Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Kanske är det ett sundhetstecken?! Jag har inte sett på det på det sättet förut :-)
      Det är väldigt roligt att du Carin, av alla, känner igen dig!

      Radera
  9. Oj vad väldigt spanskt detta lät, hihi ;) inget får ju vara för lätt... vi hyr lägenhet här i Barcelona och det har fungerat utmärkt även om man ju känner att den hutlösa hyran varje månad helst hade betalats till oss själva så att säga, men som sagt, det finns mpnga fördelar också. När jag läser ditt inlägg blir jag lite avskräckt kan jag ju säga, från att köpa något :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Det ÄR enklare att hyra! Hoppas att er hyresvärd är bra. Den sista vi hade var så långsam med att fixa trasiga grejer att vi var utan varmvatten i veckor, till exempel. Då tänkte vi att en fördel med att ha en egen bostad är att man kan fixa saker själv när de går sönder, genast.

      Radera
  10. Ingegerd Kihlström21 januari 2024 kl. 09:00

    Det här med tomtgränser är ju oerhört viktigt att fastställa, även i Sverige. Historiskt har det varit svindyrt att göra ändringar av en fastighet hos svenska Lantmäteriet, och vi har säkert många fall där grannar har varit oense om man går bakåt i tiden.
    Min erfarenhet från Spanien är att vår Notarius Publicus var väldigt noga med att varje liten m2 tomtyta som tillhörde mitt hus var dokumenterad i lagfarten. Jag skulle aldrig göra en husaffär i Spanien utan att vara representerad av en kunnig mäklare/advokat som själva kan plocka ut tomtkartor och verifiera.
    Jag tycker att du gör helt rätt som vill verifiera att tomt och hus till 100% tillhör en och samma fastighet nu. Bra kämpat!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var låg ditt hus? Är det sålt?
      Jag har förstått det som att det tidigare inte var så noga med tomtgränser, på pappret. Den nuvarande ägaren var i en liknande situation som vi när hon köpte huset, med skillnaden att ingen riktigt brydde sig om vad som tillhörde huset på pappret. I vårt fall protesterade banken direkt när antal kvadratmeter inte överensstämde med vad som stod i registret.

      Radera
  11. Ingegerd Kihlström28 januari 2024 kl. 14:30

    Jag köpte mitt lilla hus i Salobreña för tretton år sedan. Det ligger ju i stadsmiljö så tomtkartorna är nog hyfsat uppdaterade. Dock är det i "gamla stan" så viss förvirring kvarstår..😄 Huset hade ingen obebyggd tomt i egentlig mening förutom en liten smatt på baksidan. Det var den "zarpa" som notarius puplicus var noga med. Och det gjorde han rätt i, för några år senare kunde jag utnyttja den delen till en liten fiffig utbyggnad av huset. Grannen ville protestera men jag hade, till skillnad från grannen, alla byggnadslov. Så den protesten kom av sig..
    Så absolut viktigt att allt är korrekt dokumenterat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra exempel på att ha pappren i ordning! Men hur hamnade du i Granada?

      Radera

ny gadget

ny gadget