måndag 8 juni 2020

Missvisande dödsstatistik, och nu får vi resa i Andalusien igen!

Lite exotiskt egentligen att passera den här sylten på alla barnvagnspromenader... Om man får resa till Portugal nu är osäkert, men från och med idag, när vi går in i fas 3, kan vi åka till Sevilla om vi vill.

Idag går hela Andalusien in i fas 3 i karantän-nedtrappningen. En nyhet är att man nu får resa mellan provinserna, vilket betyder att Sevillaborna får åka till kusten, och vi får åka till Sevilla. Inte för att jag har någon längtan till storstan, sannerligen inte, men sedan karantänen började har fyra små barn fötts och dem skulle jag gärna vilja träffa, deras föräldrar också förstås, Jesús längtar efter sina vänner och planerar att ta med barnen i veckan och åka och hälsa på sin pappa en eftermiddag efter jobbet (jag jobbar eftermiddagarna). Jag påtalar gång på gång att även om det är tillåtet att resa och träffas så är det kanske inte alltid lämpligt att göra det, framför allt inte att träffa en person som är över 80 år, men jag talar för döva öron. Är det fler än jag som har känslan att spanjorer gör som de vill, så länge det inte är förbjudet? Så länge de inte kan bötfällas av polisen.


Vi har haft ännu en härlig helg vid kusten, men det kommer i nästa inlägg, när jag har hunnit ladda ur bilderna ur kameran.


Spanien bytte sätt att föra statistik över avlidna av covid-viruset. Ingen har en aning om hur många som dör, eller hur många som har dött. Först plockades 2 000 dödsfall bort, trots att överdödligheten fram till mitten av maj var 24 %, ca 44 000 personer, att jämföra med de drygt 27 000 rapporterade covid-fallen. Sedan stämmer de dagliga dödsfallen inte alls överens med de som sammanfattas veckovis. Ingenting stämmer.

För den som vill läsa mer kommer några länkar (men man blir inte mycket klokare):

DN: Spanien uppfann egen räknemodell - då sjönk dödstalen till noll

Expressen: Spanska beslutet bakom de "falska" dödssiffrorna

Sydkusten: Totalt missvisande


Här i Aracena är viruset i princip borta, enligt vår läkarbekant samt Jesús läkare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget