torsdag 20 april 2017

Tapas

Hur är det med er, när brukar ni äta ute?
Det är ju så enkelt här där vi bor. Tapas. Så många ställen att välja mellan, och det behöver inte bli dyrt, när en tapa kostar omkring två-tre euro, och drycken mindre än det. I storstan kan en tapa innebära ganska lite mat, medan man utanför stan kan äta sig proppmätt på två tapas.
Hos oss tycker vi att en bra anledning att äta ute är när en dag har varit extra lång eller tung. När Jesús har jobbat till sent, eller vi inte har setts av någon annan anledning, eller när vi bara behöver komma ut och tänka på något annat.
I tisdags fick vi med både lång arbetsdaganledningen, trött-efter-lusbehandlingsanledningen, nere-på-grund-av-förkylningsanledningen samt lite allmänt mentalt trött. Perfekt alltså.
Tapasbaren på vår egen gata stänger på tisdagar, så vi gick till det vanliga stället och beställde varsin Pepe Burger, hemgjorda hamburgare på ibericokött, namngivna av barens ägare. Så himla goda!
Det var ljummet i luften, vi satt ute i pation med blommor och dofter omkring, musik och stjärnklar himmel ovanför.
De där hamburgarna gjorde gott på mer än ett sätt.

10 kommentarer:

  1. Restaurangpriser i Spanien jämfört med Paris är nog hälften? Och det är mycket mer avslappnat? Med barn är det lättare att äta ute i Spanien tycker jag. Inte konstigt om man vill beställa en förrätt, en huvudrätt, och en efterrätt att dela pâ tre personer med extra tallrikar i Spanien, mer naturligt att alla generationer umgâs ute, men gâr du till ett lite snobbigare brasserie i Paris med barn kan vi känna mer press att barnet ska äta "fint" och att vi inte kan beställa hursomhelst i menyn, att det inte är andra barn där, att barnet ska uppföra sig. Vi beställer det vi vill ändâ ur menyn, men det kan bli lite franska "höjda ögonbryn". Vi har även fâtt förslaget att lâta barnet äta först pâ restaurang, alltsâ före oss, barn och vuxna äter inte alltid tillsammans i Frankrike (olika mat, och barnen äter middag först typ i köket och sedan de vuxna i matsalen efter läggdags, men det trodde jag bara var hemma men att barnet inte skulle behöva vänta pâ sin mat och sedan inte störa oss när vi äter). Jag tycker att jag har känslan av att vara iakttagen när jag äter pâ restaurang med barn i Paris medan i Spanien och Sverige känns det lite vänligare, och att man inte lägger sig i pâ samma kritiska sätt, men det kanske är för att jag är turist eller romantiserar och att parisare kan vara ganska kritiska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter lite obehagligt. I Sverige har jag upplevt det som spänt när vi har haft med oss Disa ute. Aldrig någonsin i Spanien, eftersom alla tar med sig sina ungar för att äta ute. Här ser man aldrig några på-tu-man-handmiddagar på vanliga spanska tapasbarer och allt är väldigt avslappnat, med ungar som springer omkring och leker när de har ätit klart och man beställer ur samma meny, det finns helt enkelt inga barnrätter på en spansk tapasbar.
      Kul att höra om hur det är i Paris!

      Radera
  2. Vad smidigt! Vi äter ute väldigt sällan här, men när vi gör det uppskattar vi det verkligen! Särskilt jag som slipper laga mat. Och Sverker som slipper diska också. Det är inte lika billigt att äta ute här verkar det som, fast det beror nog på. Det är ju det att det inte fins någon tapaskultur här. På restaurangerna i vår by kostar en varmrätt 10 euro + och på pizerian i byn kostar en pizza kring 10 euro också, så det blir ju dyrt om man är en familj på fyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, Disa är så liten så hon räknas liksom inte när vi äter ute :-)
      Det är tack vare den sydspasnka, billiga tapaskulturen som vi kan göra det, varmrätter på restaurang och pizza kostar som i Portugal.

      Radera
  3. Jag gillar att äta ute, men i Stockholm blir det sällan. Det är ju sååå dyrt tyvärr ...

    SvaraRadera
  4. Vi brukar äta ute mycket mer i Spanien än Sverige (i Sverige blir det mest på cafe eller snabbmat). Även bara det att ta en kaffe/glass/macka på cafeteria/panaderian är ju mycket billigare i Spanien - i sverige blir det ju ganska dyrt! Tyvärr finns det inte så många bra goda tapasställen vid sommarhuset (men i Barcelona åt vi tapas flera ggr). Jag tycker även det är stor skillnad att gå på restaurang med barn i Spanien, speciellt på kvällen... perfekt med enklare uteserveringar.

    det är ju billigare i Spanien men kostar nog mer som Åsa skriver runt 10 euro för en varmrätt eller meny... Vi brukar äta kinamat (billigt), indisk (min favorit), mexikanskt och äta på lite finare spanska restauranger på kvällen... grillad kyckling brukar vi köpa hem när vi handlar mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte så stor variation på mat där vi bor:-) men det finns ett kebabställe faktiskt, och en tapasbar har lite kinamat också.
      Jag upplevde i Barcelona att det inte alls är samma tapaskultur där. Här får man ett fat med hemlagad god gryta eller något annat för väldigt lite pengar. I Barcelona upplevde jag det som väldigt dyrt att äta ute, fast det kanske beror på att vi inte hittade några bra ställen.
      Vi har fantastiskt bra tapasställen där vi bor nu, det är tur. Även om jag kan önska, ibland, något annat än traditionell spansk mat.
      Spanjorer umgås ju över mat, för det mesta ute, så det kanske bidrar till att det är billigare i Spanien... Eller tvärtom.
      I Sverige är minsta, trista macka jättedyr!

      Radera
    2. Näe, i Barcelona är det nog mest pinchos (som inte jag kan äta pga brödet) och inte grytor. Inte alls samma tapaskultur som i Madrid - där levde vi på tapas första månaden (innan vi hade egen lgh)... alltså beställde nått o dricka och fick nått att äta gratis, typ cocido, lentejas eller tortilla. Jag tycker tyvärr att i Cartagena får man mest chips, nötter etc. I Göteborg brukar jag gå till soppställen - soppa/sallad för runt 50kr och även om lunch brukar vara bättre pris än middag kostar det ju runt 100kr.

      i Barcelona beror det nog på vart man går, finns flera bra ställen i Borne eller Gracia där det finns många olika ställen bredvid varandra för tapasrunda. I Barcelona åt vi flera gånger på min favorit Ciudad Condal och Cerveceria Catalana.

      Radera
    3. Det är klart, om man känner till de bra ställena...
      Så Madrids tapaskultur är bättre än Barcelonas? Det är alltså mer som i Granada och Almería och däromkring, att man får en tapa med drycken? Det är skoj, tycker jag! Fast jag upplever det som att man betlar lite extra för drycken istället. Åtminstone om man jämför Granada med Sevilla så är dryck dyrare där som tapas "ingår".

      Radera

ny gadget

ny gadget