onsdag 8 juni 2022

Svenska sedlar och mynt

Jag letade efter något till packningen, och fann en gamnal tjugokronorssedel i en låda. Jag tog upp den och funderade på vad jag skulle göra med den. Gäller tjugokronorssedlar fortfarande?

Jag var tvungen att googla. Jo, tjugan finns kvar. Och jag hann se att en kul 200-kronorssedel också används nu för tiden. Jo, jag börjar minnas att jag har sett den förut, kanske till och med betalat med en?
Men när jag går in på Riksbankens sida om giltiga svenska mynt, blir jag förvånad på riktigt. En tvåkrona??!

Den måste ha funnits vid senaste Sverigeresan också, för tre år sesan, men jag har absolut inget minne av det.

4 kommentarer:

  1. Nuförtiden använder vi egentligen
    bara kort i Sverige att betala med. Jag använder mynt och sedlar kanske en gång i månaden.

    SvaraRadera
  2. Jag har också hört att man i stort sett aldrig använder kontanter, utan mest kort och "swish", men vad vet jag. Jag har inte varit där på nio år....

    SvaraRadera
  3. Det är väldigt många affärer i Sverige som inte ens tar kontanter längre, ex.vis HM. Mataffärerna tar som tur är kontanter fortfarande. Torghandel = Swish eller kort.

    SvaraRadera
  4. Har ocksÃ¥ hört att det finns tvÃ¥kronor men vet inte om jag nÃ¥gonsin sett en, trots att det väl är ganska mÃ¥nga Ã¥r de har funnits. Kan inte minnas senaste gÃ¥ngen jag ens använde kontanter här i Sverige…

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget