onsdag 3 februari 2021

#Fånga februari: Uppåt väggarna

 Det är alldeles uppåt väggarna vilka tråkiga väggar spanjorerna har i sina hem! Glöm allt vad tapeter och målarfärg heter, här råder inga trender, allt är vitt! Vittvittvitt! Vitt utanpå husen, vitt inuti dem. Inget ont om vita väggar förresten, men här sker inget aktivt val av vita väggar. Väggarna ska helt enkelt vara vita.

Jag vill ha färg omkring mig och snart, snart får jag sätta färg på väggarna i vårt nya hem! Jag drömmer om mjuka, lugna färger att vila ögonen på... Men var får man tag på väggfärg när ingen här målar väggarna? Säljs väggfärg ens?

I järnaffären har jag sett hinkar med målarfärg, även på byggvaruhus brukar det finnas färger att köpa, men om man vill gå till en färgaffär då, som blandar färg? Där man själv kan välja nyans? Färgkartor och färgprover? Någon färgaffär finns förstås inte i Aracena, men i Huelva och i Sevilla finns det. Nu får jag inte åka till någon av de städerna, här råder perimeterkarantän, men jag söker på nätet, hittar färgaffärernas urusla hemsidor och drömmer om väggfärger på nätterna.

13 kommentarer:

  1. Åh ja jag förstår dig! Mina svärföräldrar har en blålila vägg. Målad och liksom blankpolerad inte knottrig som de vanliga vita putsväggarna. Jag har för mig att denna färg ska motverka fukt på nåt sätt. Sånt kan ju vara värt att kolla upp! Jag kan fråga dem! Antar dock att de anlitat en målare som gjort allt detta åt dem (köpt färg, fixat väggen)... jag kan fråga ändå! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En färg som motverkar fukt? Hur fungerar det? Det är inte så fuktigt i bergen, som tur är, men jag känner ju inte det här huset än...

      Radera
  2. Åh, så glad jag blir för din skull om ett eget hem!
    Jag köpte färg och målade mitt ex lgh, tror vi köpte färg på Leroy Merlin och där fanns en ganska bred färgkarta, dock väldigt många starka färger. Hemma hos flera jag känner är det orange, gul, persika, rosa... Mitt tips är att både finna bilder på färger du tycker är fina eller nån sak med färger på som du kan jämföra med. Kanske kolla upp färg i Sverige? Färgerna i Sverige är oftast mycket gråare, dovare, mattare...
    Bella i Gbg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Be att få köpa miniburkar att provmåla! https://www.ladyinspirationsblogg.se/
      https://www.jotun.com/se/se/decorative/interior
      https://www.nordsjo.se/sv/fargpaletter#tabId=item0
      https://ncscolour.com/sv/product-category/shop-sv/faergprover/
      Flera svenska bloggare brukar tipsa om NCS-numret


      Radera
    2. Tack för tipsen, Bella! Nordsjö och Jotun har jag tittat på för att få inspiration! Synd att de inte har färgaffärer i Spanien! Jag ska börja spara bilder på väggfärger som jag tycker om! Det kommer nog att bli bra!

      Radera
  3. Vattenbaserad färg, eventuellt miljömärkt (men inte mineralfärg) och att vädra ordentligt innan man sover i rummet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte mineralfärg? Oj, jag vet inte ens vad mineralfärg är :-) Märker att jag behöver läsa på om väggfärger!

      Radera
  4. Tips! Se till att köpa matt färg, en del färdiga färger är ju blanka och det kan se lite konstigt ut inomhus.

    Jotun-länken ovan är en superbra inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tanke - matt färg!

      Ja, Jotun är jättebra!

      Radera
  5. Grattis till Disa på namnsdagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för påminnelsen! Det hade vi helt glömt bort!

      Radera
  6. Hahaha! Jag hade ingen aning om att färgaffärer inte fanns i Spanien! Inför vår flytt till lägenhet i Sevilla skulle den målas på nytt. Den var vit, men vi fick själva bestämma färger, och vi enades om ljusa, mjuka skandinaviska färger (grått, rosa/beige och blått). Och möbler från Ikea. En skandinavisk oas.

    Resultatet blev superfint, men väggarna var ju fortfarande knottriga. Det fick vi leva med helt enkelt. När städerskan som skulle städa ur lägenheten innan inflytt kom dit tyckte hon att det var det fulaste hon sett. I hennes världs skulle det vara STARKA färger på väggarna. Allt eller inget 🤷‍♀️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vad roligt! Sa städerskan att det var fult? :-) Jag hade gärna bott i den skandinaviska oasen!
      Det ska finnas färgaffären, efter sökande på nätet har jag hittat några i Sevilla och Huelva. Får se när vi får lov att åka dit...

      Radera

ny gadget

ny gadget