tisdag 24 februari 2015

Inte låsa bilen på grund av bombrisk...

Jag: - ...och nu tar vi med den FÖRBANNADE bildnyckeln och sätter i ETT NYTT JÄVLA BATTERI, för kan du gissa? Kan du det? Va? I går hände det IGEN!
Jesús: - Uhm... vad då?
- DET GICK INTE ATT LÅSA BIL-FAN!  Det är TREDJE gången det händer, och alltid på samma ställe! På den där stora parkeringen vid Parque de Los Principes. Det är helt otroligt. Det händer ingen annanstans, bara just där.  Bilnyckeln bara lägger av. Jag trycker och trycker och trycker på knappen men det GÅR inte! Och det går inte att låsa mer än en dörr manuellt, alltså står bilen olåst. Där! I Sevilla! Första gången var ju när vi skulle fixa Disas pass på polisstationen. Nästa gång var på första trolleriet. Och så nu. Man kunde tro att Sevillas trollkarlar vore inblandade, de håller ju till där.

- Ah, jaha, har jag inte sagt det?
- Va?
- Nä, jag har nog inte tänkt på det.. Ja, du vet, den parkeringsplatsen ligger ju ganska nära polisstationen, så där fungerar inga fjärrkontroller. Mobiltelefoner fungerar sämre också, har du märkt det? De har fixat det på något sätt.

- ...???...
- Så är det ju vid alla polisstationer. Så man inte ska kunna spränga stationerna med bomber som detoneras via fjärrkontroll.
- ...!!!?
- Det är ju det smidigaste sättet, mindre risk att bli upptäckt, bättre kontroll, inte en massa onödigt folk som blir skadade.
- !!!
- Nä just det, du kommer från fredliga Sverige. men glöm inte att ETA har verkat här länge, ända sedan diktaturen fram tills helt nyligen. En av deras vanliga terrorhandlingar, förutom att skjuta politiker och militärer, var ju att spränga polisstationer. De ringde alltid och förvarnade innan sprängattentaten för att inga oskyldiga, förbipassernade skulle ryka med. Men jag tänkte nog att eftersom ETA inte dödar längre skulle det tas bort det där med fjärrkontrollerna.

- Det är kanske därför, att så många bilar står olåsta där, som det jämt cirkulerar en massa polibilar där?
- Ja, kanske,





Det finns något annat otrevligt i närheten av den här parkeringsplatsen. Det är där dumbommarna som lagt i handbromsen vid dubbelfilsparkering får lösa ut bilen för dyra pengar...

7 kommentarer:

  1. Ah! Det där förklarar varför det ibland krånglar med låset! Har också stått och svurit vid feriaplatsen i Fuengirola, där trycker man några extra gånger.

    Tackar gudarna för att vi här inte har doble fila-parkering. Jag hade blivit skogstokig!
    Här används parkeringsrundlarna flitigt istället. Förlåt, det heter visst rondell... eller cirkulationsplats, t o m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, parkeringsrundlar... :-)
      Ni har kanske för lite bilar för att det ska behövas doble fila-parkering? Man vänjer sig vid det, och innan jag kom hit trodde jag att en bil är jättetung att rulla själv. Fast man vill ju inte ha en jättebil framför sin egen när det är dags att komma ut...

      Radera
  2. Jag hade ingen aning om detta fram tills nu... Men då jag kommenterade det åt min man, sa han att såklart är det så. Lite skrämmande att det måste vara så.


    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tar det som något självklart... Vi har inte en aning. För vi kommer från ett land där ingen går och tänker att närmsta polisstation kanske blir bombad. Ja, skillnaden...

      Radera
  3. Oj! Hade heller ingen aning om detta!
    Trevligt med trolleriet och värmen nedan.
    Ha det bra!
    (Du finns omnämnd hos mej idag)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig nya saker genom bloggar!
      Grattiis på tvåårsdagen!

      Radera
  4. Såna grejer, alltså. Det är lite skrämmande att sådant ska vara vardag, men det blir det ju. Finns en hel del sådana fenomen (dock inte just det där med billåsen, så vitt jag vet) här i Colombia också.

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget