tisdag 4 juni 2024

Snigelkrönika, Mérida-reportage och Sverige


Ja hörrni, sedan jag skrev sist har jag landat i Sverige. Hemma i Spanien är det hett, här är det skönt ljummet. Jag har som spring i benen och skulle vilja cykla omkring i timmar, men har inte hunnit.

Här i Sverige finns mitt andra hem tidningsredaktionen. Det är underbart att vara på plats. Jag har intervjuat en dokumentärfilmare, en ung musiker, träffat en glassbilshund och bokat in jobb, bland annat ett heldagsjobb på fredag som kan bli riktigt roligt. Imorgon ska vi ut och bevaka studenten, på torsdag blir det stort, allmänt barnkalas som hålls på nationaldagen varje år i en grannkommun. Och det är nedräkning tills jag åker hem och hämtar barnen och drar ut på vårt biläventyr genom Europa!

Här kommer ett par länkar till grejer som jag har skrivit på den senaste tiden, och som publicerats i tidningen Sydkusten. Först en krönika om sniglar. Även i Spanien har vi problem med sniglar som äter upp våra odlingar, men vi hämnas genom att äta upp sniglarna!



Jag länkar också till ett längre reportage om staden Mérida. Hit bör den som är intresserad av romartiden bege sig. Och alla som uppskattar klassisk teater (på spanska). På den 2 000 år gamla romarteatern hålls varje sommar en teaterfestival, som arrangerades för första gången 1933.


Trevlig läsning!

7 kommentarer:

  1. Ja, det var verkligen trevlig läsning!

    SvaraRadera
  2. Vad bra du skriver.

    SvaraRadera
  3. Tack för intressanta reportaget om Mérida; nu fick jag lära mig lite mer om romarna :). Verkar vara en fin plats att besöka. Och snigelreportaget var också kul att läsa men jag håller med dig och dina flickor - sniglar är inget för mig ;)... Du är verkligen en bra reporter och författare! /Annika F

    SvaraRadera
  4. Nej tack till sniglar. Men det är ju smart att käka upp dom. Har lite svårt att se en anrättning med våra svenska mördarsniglar dock.... :-P

    SvaraRadera
  5. Så roligt att läsa dina inlägg och reportage, Tack

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget